Žilová nedostatočnosť: Bicyklovanie rozprúdi krv v žilách nôh

Krúživý pohyb nôh v pedáloch bicykla je jedným z najlepších športov, ktoré možno vykonávať v tomto období pre svoje žily na nohách. Po zimnom období, navyše obmedzovaní v športe, trpí veľa ľudí žilovými bolesťami. Cyklistika prináša mnoho pozitív - tento šport je individuálny, v exteriéri, navyše bez zbytočných nárazov a otrasov, aké vznikajú pri behu. Šetrí kĺby nôh a rozhýbe naše periférne srdce - lýtkové svaly.

, 11.04.2021 06:00
Colorado, jeseň, bicykel Foto: ,
Je všeobecne známe, že bicyklovanie je v porovnaní s niektorými inými športmi omnoho šetrnejšie ku kĺbom.
4

Kŕčové žily sú daň, ktorou ľudstvo platí za vzpriamenú chôdzu, nesprávnu životosprávu a nedostatok pohybu. O žilách, odborne varixoch, by sa dalo povedať, že je len otázkou času, resp. veku, kedy ich v miernejšej či závažnejšej podobe dostaneme všetci. Nie každému však spôsobia zdravotné problémy.

Kŕčové žily nie sú len banálnym kozmetickým problémom. Ich najzávažnejšie štádiá vedú k zmenám kože z dôvodu nedostatočného prekrvenia, dokonca až ku otvorenému vredu predkolenia, ktorý sa veľmi ťažko hojí a človeka invalidizuje. Nepríjemný však vie byť aj pocit ťažkých nôh, mravčenie a žilová bolesť, pre ktorú človek nevie v noci spať. Tieto problémy dvakrát častejšie postihujú ženy a „pandémia nepohybovania sa“ ich v posledných mesiacoch len zvýraznila.

S nadváhou a obezitou radšej nebehajte

Je všeobecne známe, že bicyklovanie je v porovnaní s niektorými inými športmi omnoho šetrnejšie ku kĺbom. Odhliadnuc od plávania (bazény sú aj tak zatvorené), bicyklovanie natoľko nezaťažuje naše kĺby otrasmi z terénnych nerovností. Každý odborník potvrdí, že beh, predovšetkým po asfaltovom povrchu, skôr či neskôr vedie ku problémom s kolenami či bedrovými kĺbmi bez ohľadu na odpružené tenisky. Špeciálne sa neodporúča pre ľudí s nadváhou a obéznych so snahou schudnúť, pretože skôr, ako schudnú, prídu o kolená. Tu už je naozaj lepšia rýchla chôdza, turistika a nordic walking. A krútenie pedálmi – či už doma na stacionárnom bicykli, alebo na čerstvom vzduchu a jarnom slnku.

Vieme, že krvný obeh pozostáva z tepien a zo žíl. Tepny musia pri každom údere srdca vydržať pomerne vysoký tlak, takže majú silnú svalovú vrstvu. Naopak, žily patria do nízkotlakového systému tela, majú teda tenkú, svalovo slabú stenu. Ich úlohou je transportovať odkysličenú krv naspäť do pľúc. Nemajú to jednoduché. Veď krv z dolných končatín sa musí doslova vyšplhať proti pôsobeniu gravitačnej sily aj pol druha metra smerom nahor. Ako to dokáže? Pomáhajú jej v tom žilové chlopne, ktoré fungujú ako klapky ventilu a umožňujú jej prietok v jednom smere. Do pumpovania krvi sa usilovne zapájajú aj svaly, predovšetkým lýtkové. Nie nadarmo sa svalovine nôh hovorí aj periférne srdce!

Športová kompresia alebo kompresívna liečba

Tým, čo nemajú veľké a vyklenuté kŕčové žily nad úroveň kože, bicyklovanie bezpochyby pomôže. Posilnením lýtkových svalov a stehien budú lepšie pracovať aj žilové chlopne a žilový systém nôh sa bude proti smeru gravitácie lepšie vyprázdňovať. Pri veľkých kŕčových žilách možno bicyklovať tiež, ale nevyhnutná je tu aj kompresívna liečba. Dokonca sa považuje za dôležitejšiu ako liečba liekmi. V závislosti od miesta, kde sú kŕčové žily, sa odporúča nosenie kompresívnych podkolienok, stehenných pančúch alebo celých pančúch. Sťahovacia pančucha primerane pevne objíme nohu, vytvorí na rozšírené žily tlak, ktorý zúži ich prierez. Vďaka tomu sa môžu žilové chlopne lepšie uzatvárať a zvýši sa rýchlosť prúdenia žilovej krvi. Lepší tok krvi smerom k srdcu dokonca znižuje aj nebezpečenstvo vzniku trombózy a následne aj embólie.

Napokon, kompresívne športové podkolienky sú aj dobrou ochranou počas športu pred zranením. Cieľom účinku športovej kompresie je v prvom rade svalová hmota. Oblečenie zo špeciálnych sťahujúcich materiálov poskytuje mechanickú podporu svalom a urýchľuje ich regeneráciu. Svoj boom zažívajú najmä kompresívne športové podkolienky. Sval, ktorému poskytujú podporu, je menej náchylný na zranenie. Kompresia spevňuje nielen žily, ale aj lymfatické cievy a podporuje odtok lymfy. To je dôvod, prečo zabraňuje opuchom, resp. ich zmierňuje, vo všeobecnosti – a nielen na nohách. Po tréningu budete mať vďaka regeneračnej kompresii aj menšiu svalovicu.

Nezabudnite – počas bicyklovania si ustriehnite rovnomerné rozloženie síl. Ak nie ste na stacionárnom bicykli, musíte sa ešte vrátiť domov!

Výhody cyklistiky

  • zlepšuje psychickú pohodu – počas športovania sa vyplavujú hormóny šťastia endorfíny
  • šetrí čas – nestojíte v zápche a v cieli ste rýchlejšie v porovnaní s chôdzou
  • zlepšuje myslenie – okysličenie mozgu má priaznivý vplyv na jeho činnosť
  • odstraňuje únavu – áno, krátka relaxačná jazda na bicykli je účinnejšia ako šálka kávy
  • podporuje imunitný systém a kondíciu – ako všetky aeróbne cvičenia
  • nezaťažuje kĺby ako beh
  • posilní lýtkové svaly, periférne srdce organizmu a zlepší žilový odtok

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

Čítajte Pravdu bez reklamy

Svižnejší web a články bez rušenia. Žiadne reklamy iba za 1,50 € mesačne.

Pravda bez reklamy
4 debata chyba
Viac na túto tému: #žilové chlopne #žilová nedostatočnosť #kŕčové žily #chronické žilové ochorenie