Bolí vás chrbát? Cvičte!

Bolesti chrbta, krížov či šije trápia viac než 80 percent ľudí. Vo väčšine prípadov sa za bolesťou skrýva nesprávne držanie tela, nesprávne sedenie a málo pohybu.

26.08.2012 07:00
chrbát, fitnes, cvičenie, fit lopta Foto:
Keď už bolesti vzniknú, treba odstraňovať príčinu a to najmä vhodným kompenzačným cvičením, ktoré je najlepšie osvojiť si u odborníka.
6

Na začiatku ochorenia sa bolesti v chrbte objavujú pocitom stuhnutosti alebo napätím. Ak sa problém nezačne riešiť, objavujú sa prudké bolesti a ochorenie vyžaduje dlhšiu liečbu.

„Bolesti chrbtice vznikajú z viacerých príčin, sú to najmä civilizačné ochorenia, úrazy, ale môžu byť aj vrodené,“ hovorí Jana Melišová, kondičná trénerka. „V bežnom živote problémy s chrbticou vznikajú najmä z nesprávnych návykov držania tela, nesprávneho sedenia, nesprávne rozloženej zátaže na chrbticu a podobne.“ Najčastejšie sa bolesť prejavuje v oblasti bedrovej, potom v oblasti krčnej a v menšej miere v hrudnej oblasti. Na bolesti chrbta trpia väčšinou ľudia, ktorí vykonávajú ťažkú manuálnu prácu, alebo naopak, ľudia so sedavým zamestnaním s nedostatkom pohybu.

Ako môže vzniknúť bolesť krížov?

V miestach, kde nervové vlákna opúšťajú miechu, môže dôjsť k posunutiu platničky dozadu, kde dochádza k dráždeniu nervového koreňa. Vo vnútri nervového koreňa dochádza ku komplexným zmenám. Okrem toho, že pacienta bolí oblasť krížovej chrbtice, môže pociťovať vystreľujúce bolesti do dolných končatín a lýtka. Nemôže sa pohybovať, sval býva obmedzený v pohybe, pretože utlačený nerv ho neovláda.

Bolesť šije

Je to najčastejšie dôsledok dlhotrvajúceho napätia v oblasti krčnej chrbtice spôsobeného nesprávnym držaním tela, nesprávnou polohou pri práci, alebo neustálym napätím svalov (môže ho spôsobovať stres). Bolesť sa môže rozšíriť do ramien.

Čo robiť pri bolestiach chrbtice?

„Keď už bolesti vzniknú, nestačí siahnuť po analgetikách, ktoré bolesť len na čas utlmia, ale treba odstraňovať príčinu a to najmä vhodným kompenzačným cvičením, ktoré je najlepšie osvojiť si u odborníka a potom ho až začať cvičiť sám,“ vysvetľuje Jana Melišová. Fyzická aktivita udržiava ohybnosť, kondíciu, posilňuje svalstvo. Nečinnosť, naopak, oslabuje svaly a kosti. Pri bolestiach chrbtice si môžete pomôcť aj sami, napríklad prikladaním teplých obkladov, prípadne masážou. Výborne pôsobí aj plávanie, sauna, balneoterapia, nahrievanie suchým teplom, pulzné červené svetlo, kryokomora.

Navštívte lekára, ak:

  • sa bolesť zosilní a neustúpi počas 4 – 6 týždňov
  • je bolesť príliš silná, analgetiká nezaberajú
  • sa bolesť objavuje aj vtedy, keď ste v pokoji alebo v nečinnosti
  • vás bolesť zobúdza zo spánku
Čítajte Pravdu bez reklamy

Svižnejší web a články bez rušenia. Žiadne reklamy iba za 1,50 € mesačne.

Pravda bez reklamy
6 debata chyba