Dospelí, ktorí majú vysokú úroveň hravosti, vykazovali počas pandémie covidu-19 vyššiu mieru odolnosti v porovnaní s „nehravými“ dospelákmi.
Štúdiu zverejnili výskumníci z americkej Oregon State University v časopise Frontiers in Psychology. Podľa ich slov je to dôležité zistenie, pretože sa ukázalo, že hravosť je kľúčovým, ale nedostatočne oceneným zdrojom na budovanie odolnosti a udržiavanie pohody v náročných obdobiach.
„Pochopenie, ako hraví ľudia zvládajú ťažkosti, môže informovať intervencie a stratégie, ktoré pomôžu ľuďom vyrovnať sa so stresom a neistotou,“ povedala Xiangyou „Sharon“ Shen, vedúca štúdie a riaditeľka výskumného laboratória pre zdravie, životné prostredie a voľný čas. „Toto je obzvlášť relevantné, keď čelíme rastúcim globálnym výzvam, ktoré si vyžadujú nielen realistické hodnotenie, ale aj kreatívnu adaptáciu,“ mieni výskumníčka.

Chronický stres je významným problémom verejného zdravia. Je spojený so zdravotnými problémami od ochorení srdca a cukrovky po depresiu a úzkosť a dlhodobé účinky chronického stresu môžu zaťažiť aj zdravotnícky systém. Faktory ako pandémia, hospodárska neistota a sociálne problémy môžu zvýšiť stres a počet diagnostikovaných duševných chorôb.
Do štúdie sa zapojilo 500 dospelých ľudí. Výskumníci ich rozdelili do dvoch skupín – tých s vyššími úrovňami hravosti a tých s nižšími úrovňami hravosti. Hravosť bola meraná pomocou tzv. Adult Playfulness Trait Scale – mierky hravosti u dospelých.
Dospeli k zisteniu, že hraví jednotlivoci zdieľali podobné vnímanie rizika a ochranných faktorov ako ich menej hraví rovesníci, ale pri pohľade do budúcnosti vykazovali väčší optimizmus, zapájali sa do kreatívneho riešenia problémov a dokázali vniesť kvalitu a radosť do každodenných aktivít.
Hravosť nezkresľuje realitu – zlepšuje ju.

Shen zdôrazňuje, že hraví ľudia sa nepozerajú na svet cez „ružové okuliare“, ale skôr s schopnosťou vidieť pozitívne, pričom zachovávajú „jasné realistické vnímanie“. Uvedomovali si riziká ochorenia covid-19 rovnako ako ostatní, ale hľadali pozitívne možnosti, ako si vytvoriť momenty radosti v ťažkých okolnostiach.
„Hravosť nezkresľuje realitu – zlepšuje ju. A hoci sa náš výskum zameral na meranie, nie na rozvíjanie hravosti, výskum naznačuje niekoľko prístupov, ako tento rys pestovať,“ zdôraznila Shen.
Tieto prístupy zahŕňajú:
- Zapájanie sa do aktivít, ktoré vyvolávajú radosť a zvedavosť.
- Byť otvorený novým skúsenostiam, vrátane experimentovania s novými spôsobmi vykonávania bežných aktivít.
- Vytváranie príležitostí na spontánne, neštruktúrované skúmanie.
- Trávenie času s ľuďmi, ktorí vás rozosmejú a inšpirujú vás k hre.
- Prijímanie okamihov hlúposti a humoru, keď je to vhodné.
Výskumníci ďalej vysvetľujú, že hravosť nevyžaduje hračky, ihrisko ani hry. Ide o to, priniesť ducha otvorenosti, flexibility a zábavy do každodenných okamihov. „Aj počas hektických čias môže venovanie sa piatim až desiatim minútam denne pre malú dávku hry – či už samostatne alebo zdieľane – priniesť významný rozdiel,“ uzavrela Shen.