Permanentná únava? Tieto vitamíny vás v zime prebudia

, 18.11.2019 06:00
bolesť hlavy, únava, zrak, oči, okuliare,...
Únavu, vyčerpanie a nedostatok koncentrácie pociťujú s príchodom chladného počasia viacerí. Autor:

Kávu mnohí vnímame ako dobré riešenie, keď nastúpi vlna únavy, ale existujú aj iné potraviny, ktoré v boji proti vyčerpaniu dokážu priam zázraky.

Dni sú stále kratšie, vykúrený vzduch v miestnostiach, nástup chladných dní – každý rok sa mnohí s príchodom zimy sťažujeme na únavu. Keď sa slnko vyparí už poobede, naše vnútorné hodiny sa dostanú z rovnováhy. Nastáva domino efekt. Únava spustí problémy s koncentráciou a vyčerpanie, či už v kancelárii, doma, alebo dokonca aj po osem hodinovom spánku. Tým len telo prirodzenou formou ukazuje, že potrebuje častejšie prestávky, alebo mu jednoducho chýbajú živiny.

Ginkgo, ženšen a guarana

Prebudia a posilnia koncentráciu. Ginkgo zlepšuje prietok krvi do mozgu, automaticky zvyšuje koncentráciu a pozornosť. V ázijských krajinách má táto liečivá rastlina dlhú tradíciu, je to malý superhrdina, ktorý dokáže duševne povzbudiť v každodennom živote. Pri slabej koncentrácii môže byť záchranným kolesom aj ženšen. Dá sa zaobstarať vo forme výživových doplnkov, aj čaju, ktorý navyše v chladných dňoch zahreje. Čo sa týka guarany, kofeín z nej sa uvoľňuje pomaly, jeho účinok sa teda rozpína na dlhší čas, takže môže zabezpečiť „čulosť“ na celý deň a chrániť tiež pred spavosťou.

Vitamíny skupiny B

Nielen pre ľudí so slabou imunitou, deti a seniorov sú zimné dni poriadnou výzvou. Telo musí stále viac bojovať proti početným vírusom a baktériám, sprevádza ho aj neustála apatia, ktorá v každodennom živote vedie k enormnému zaťaženiu. Aby ste týmto problémom predišli, odporúčajú sa pravidelné prechádzky na dennom svetle alebo šport. Ak máte napriek fyzickej aktivite problémy s koncentráciou, nechajte si u lekára skontrolovať hladinu vitamínu B. Jeho nedostatok je totiž dôvodom únavy, pretože je obzvlášť dôležitý pre duševnú výkonnosť. Vitamíny skupiny B, ako aj minerálne látky horčík, draslík, jód a meď prispievajú k normálnej funkcii nervového systému. Ak chcete predísť nedostatku vitamínu B, zaraďte do jedálnička mäso, ryby, oriešky, celozrnné produkty a strukoviny.

Železo

Obzvlášť v tmavom ročnom období nie je ľahké zosúladiť prácu s rodinou a domácnosťou. Je dôležité dopriať si prestávky a dbať na dostatok spánku. Mal by sa tiež vylúčiť nedostatok železa. Tento stopový prvok potrebujeme v tele stále, pretože je spoluzodpovedný za transport kyslíka v ľudskom organizme, čím preukázateľne prispieva k zníženiu únavy. V prípade nedostatku cítia pacienti únavu, sú bledí, často sa sťažujú na nedostatok koncentrácie, bolesti hlavy a podráždenosť. Tieto príznaky by sa nemali podceňovať, môžu naznačovať anémiu. Železo sa v potravinách nachádza v mäse, celozrnnej ryži, ovsených vločkách a v strukovinách.

Energetický kopanec

Permanentná únava a apatia sú nepríjemnými spoločníkmi, obťažujú nás v bežný deň tmavej sezóny. Ak ich však budete ignorovať, stav len zhoršíte. Preto je práve teraz dôležitý pohyb, pokojný spánok a vyvážená zdravá strava. Vitamíny a stopové prvky dodávajú telu, najmä v zimných mesiacoch, energetický kopanec. Okrem ginkga, vitamínov skupiny B a železa by ste mali staviť aj na mastné kyseliny. Najnovšie štúdie ukazujú jasnú súvislosť medzi príjmom omega-3-mastných kyselín a zlepšenou funkciou mozgu. Zmes vitamínov chráni nielen pred nepríjemnou únavou, ale posilňuje aj obranyschopnosť tela, aby zvládlo zimu hravo.

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

#vitamín B #únava #spánok #mozog #koncentrácia #kofeín
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku