Na tanier s ním! Zdravý a nízkokalorický hrášok!

, 27.06.2019 06:00
zelený hrášok, strukoviny, bielkoviny
100 gramov hrášku obsahuje 80 kalórií a 12 gramov sacharidov. Autor:

Čerstvý či mrazený - hrášok vďaka obsahu bielkovín dodáva silu a rýchlo zasýti, pritom však nemá veľa kalórií a obsahuje dôležité živiny.

Hrášok bol vždy dôležitou plodinou, hrachové pyré bolo súčasťou každého sviatku v starovekom Ríme – ako príloha k pečenému mäsu. Hrášok pozostáva z 70 percent vody, 7 percent tvoria bielkoviny, ak je hrach suchý, tak až 20 percent. 100 gramov hrášku obsahuje 80 kalórií a 12 gramov sacharidov. Dôležité sú predovšetkým živiny, hrášok dodáva telu bohaté množstvo vitamínov skupiny B (nenahraditeľný pre funkciu nervov), vitamín C, E, draslík (pre zdravé srdce) a horčík.

Zloženie hrachu posilňuje vlasy

Pre zdravie sú dôležité aj špeciálne hrachové proteíny. Zahŕňajú aminokyseliny ako je lyzín, cysteín a metionín. Lyzín je dôležitý, pretože telo ho používa na výrobu karnitínu. Táto látka má priaznivý vplyv na metabolizmus lipidov, takže môže pomôcť znížiť vysoké hladiny cholesterolu. Cysteín a metionín podporujú zdravý rast vlasov a nechtov.

Celý postup receptu tu: Hrášková polievka s mätou (Varecha.sk)

Proti stukovatenej pečeni

Obzvlášť zaujímavá je zdravotná hodnota hrášku v boji proti nealkoholickému stukovateniu pečene. Ide o chronické ochorenie pečene, ktoré sa týka stále viac ľudí a môže sa skončiť cirhózou pečene. Hoci títo pacienti vôbec nepijú alkohol, ich pečeň je stukovatelá ako pečeň alkoholika. Vinníkom je príjem vysokokalorickej stravy s množstvom tuku, cukru a glukózového sirupu v kombinácii s nedostatkom pohybu. Hráškový proteín, napríklad ako náhrada mäsa, chleba a cestovín, môže tento tuk z pečene cielene pomôcť odbúrať. Štúdia ukázala, že diéta s vysokým obsahom proteínov na báze hráškového proteínu znižuje tuk z pečene takmer o 50 percent.

Kedy sa hrášku vyhnúť

Hrášok obsahuje, podobne ako všetky strukoviny, aj prírodnú látku purín, ktorej by sa mali vyhýbať ľudia s dnou. Ak teda máte vysoké hladiny kyseliny močovej, nesmiete ho jesť príliš často. Puríny sú látky, ktoré telo tvorí, prijímame ich však aj prostredníctvom stravy.

Aj surový

Je jedno, či zvolíte sterilizovaný hrášok, mrazený, suchý alebo čerstvý. Všetky formy obsahujú zdravé zložky, sterilizované z plechovky menej, ako ostatné. Príprava je relatívne jednoduchá – na rozdiel od väčšiny strukovín, mladý hrášok možno v malých množstvách konzumovať surový – môže spôsobiť nadúvanie.

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

Páči sa Vám tento článok? Prosíme, podporte kvalitnú žurnalistiku.

Cieľom denníka Pravda a jeho internetovej verzie je prinášať Vám každý deň aktuálne spravodajstvo, rozhovory, komentáre, reportáže, videá, ďalšie užitočné a praktické informácie ako aj čítanie a obsah pre zábavu a voľný čas.

Na to, aby sme pre Vás mohli stále a ešte lepšie pracovať, potrebujeme i Vašu podporu. Ďakujeme Vám za akýkoľvek finančný príspevok.

Podporiť Poslať SMS Predplatiť denník
#sacharidy #bielkoviny #hrášok #kyselina močová #purín
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku