Radí ortopéd Tomáš Jakubík: Čo ste o kĺboch netušili

, 16.08.2018 06:00

Kĺby tvoria súčasť pohybového aparátu tela. Nosia nás počas celého života, preto je dôležité, ako sa o ne staráme. Rovnakú pozornosť, akú im venujeme, nám totiž oplácajú pri každodennom pohybe. Patríte k tým, ktorí každý deň vstávajú s bolesťami alebo, naopak, poctivo cvičia a cítia sa fit? Potom by ste mali vedieť, že...

MUDr. Tomáš Jakubík, ortopéd zo špecializovanej...
MUDr. Tomáš Jakubík, ortopéd zo špecializovanej ortopedickej nemocnice Clinica Orthopedica v Bratislave. Autor: archív MUDr. Tomáša Jakubíka

Pri sedavom zamestnaní trpí najviac chrbtica

Bolesti, ktoré v dôsledku dlhodobého sedenia vznikajú, zasahujú najmä krížovú oblasť. Výnimkou nie je ani šija a záhlavie, a to najmä pri fixovanom postavení tela a krku v jednej polohe. Ak je telo pri sedení zavesené, takpovediac, na chrbtici, utláčajú sa platničky a stavce a taktiež aj vnútrobrušné orgány. Dôležité je meniť polohy aj pohyb. Zároveň treba sedieť správne – stolička má byť zasunutá čo najbližšie k stolu, aby ste na nej sedeli celým zadkom. Na správne držanie tela je nutné posilňovať svalstvo. To by malo byť pri sedení primerane napäté, aby došlo k uvoľneniu brušného tlaku. Zníži sa tak aj tlak na orgány a platničky. Zabúdať sa nesmie ani na kolená, ktoré by mali byť v pravom uhle, a chodidlá opreté na zemi.

Psičkári majú zdravšie kĺby vďaka pravidelným prechádzkam

Pravidelné a dlhé prechádzky, ktoré absolvujú milovníci psov so svojimi miláčikmi každý deň, kĺbom veľmi prospievajú. Naopak, neprospievajú im nárazové cvičenia a záťaže. Negatívne na ne pôsobí aj to, ak telo nemá dostatočný čas na oddych, napríklad keď cez víkend ťažko manuálne pracujeme.

Extrémne zmeny teplôt sú problém

Naše kĺby výrazne ovplyvňujú i prudké a extrémne zmeny teplôt. Rovnako ako im neprospieva prílišná horúčava, prekáža im aj prehnaná zima.

Pozor na beh

K športom, ktoré môžu kĺby poškodiť, patrí napríklad beh po asfalte. Vyberte si radšej prírodný povrch alebo iný šport, ako plávanie či chôdzu, ktoré sú, naopak, pre zdravie prospešné. Rovnako je to aj v prípade cyklistiky, ktorá pomáha odbúravať stres a zároveň udržuje kĺby vitálne. Ide o záťaž na váhonosné kĺby, pričom pracuje svalový aparát. Bicyklovanie sa odporúča aj ako doplnková aktivita k iným športom, ako kondičná príprava či vhodná porehabilitačná terapia. Dôležité je dbať na geometriu bicykla, ktorú by mali správne nastaviť v každej dobrej predajni. Na popularite momentálne naberá aj skajkovanie, ktoré je obdobou kolieskových korčúľ – krátke lyže na kolieskach. Kĺbom prospieva i kolobežkovanie, no podobne ako pri behu je potrebné zvoliť vhodný povrch. Nepochybne skvelou voľbou sú vodné lyže, keďže vodná hladina je poddajná, mäkká a odpružená.

Opätky iba príležitostne

Rozhodne by ste nemali nosiť vysoké opätky každý deň do práce. Namiesto toho sú vhodnejšie nízke topánky. Určite ich neodporúčam nosiť dennodenne, ale len príležitostne do divadla či na iné akcie. Podpätky nás nútia stavať sa na špičky, čím podsadzujeme panvu. Mení sa tak jej postavenie a ovplyvňuje zakrivenie chrbtice, čo zvyšuje záťaž na platničky.

Problematická nie je iba chrbtica

Krížová chrbtica síce patrí ku kĺbom, s ktorými majú ľudia najväčšie problémy, no v ohrozenej skupine je aj koleno, rameno, členok a bedrový kĺb.

Nezabúdajte na zápästia

Zápästia sú často zanedbávané časti tela. Je potrebné pravidelne ich precvičovať krúživými pohybmi, najmä ak pracujete s počítačovou myšou. Úplne zriedkavé nie sú ani problémy dlhodobej fixácie dlane v jednej polohe. V tomto prípade okrem cvičenia pomáha zápästie podložiť.

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

#pohyb #ortopéd #MUDr. Tomáš Jakubík #kĺby
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku
Ponuky zo Zľavy.Pravda.sk