Močový mechúr pod kontrolou. Ako sa vyhnúť nehode?

, 22.09.2019 06:00
močový mechúr, inkontinecia, únik moču, prevencia,
Únik moču je bežný, liečiteľný a podľa odborníkov nie je prirodzenou súčasťou starnutia. Autor:

Inkontinencia nie je len problémom seniorov, trápi ženy aj mužov v každom veku. So samovoľným únikom moču má problém každý piaty dospelý. Najčastejšou formou je stresová inkontinencia, kedy moč uniká pri zdvíhaní ťažkých bremien, cvičení, kašli či smiechu.

Ochorenie má mnoho príčin a podôb. Navyše môže stretnúť každého a týka sa ľudí v každom veku. Nočné pomočovanie detí, samovoľný únik moču pri ochabnutí svalstva panvového dna, tehotenská a popôrodná inkontinencia, operácie prostaty, nadváha, diabetes a ďalšie ochorenia – to všetko má jedného spoločného menovateľa – samovoľný únik moču. Postihnúť môže rovnako mužov ako ženy.

Únik moču je bežný, liečiteľný a podľa odborníkov nie je prirodzenou súčasťou starnutia. Medzi rizikové faktory inkontinencie patria napríklad obezita, fajčenie či nevhodná životospráva. V mnohých prípadoch je teda možné úniku moču predísť osvojením si zdravej diéty a životných návykov.

"Prevenciou je najmä pravidelný pitný režim, obmedzenie kávy a alkoholu, odbúravanie nadmerného stresu, pravidelné vyprázdňovanie a v prípade samotného ochorenia včasné vyhľadanie lekára,“ vysvetlil profesor Ján Švihra z Urologickej kliniky JLFUK v Martine. Ako dodal, dôležitá je rehabilitácia a posilňovanie svalov panvového dna. "Tieto cviky nie sú zložité – bežne ich človek zvládne aj pri čakaní pri pokladnici či na autobus,“ povedal Švihra.

Jednou z možností, ako zabrániť úniku moču, je aj zbaviť sa nadváhy. „Aj malé zníženie váhy môže výrazne ovplyvniť rozsah inkontinencie, pretože obezita výrazne ovplyvňuje funkčnosť svalov panvového dna. Tie okrem orgánov musia udržať aj tuk, preto čím viac ho v tele je, tým viac je namáhané aj svalstvo. Vrstva tuku vytvára tlak na močový mechúr, preto u obéznych ľudí dochádza častejšie k stresovej inkontinencii,“ hovorí profesor Ján Švihra.

V stravovacom režime sa odporúča strava bohatá na vlákninu. Dôležité je denne jesť čerstvú zeleninu a ovocie. Medzi pravidlá zdravého života patrí aj pohyb, pri problémoch s inkontinenciou jestvujú aj špeciálne cviky na panvové dno. Podľa profesora Švihru si pacient musí vytvoriť režim. „Na toaletu choďte vždy, keď cítite urgenciu vyprázdniť vaše črevá či mechúr, lebo to je ten najlepší čas, keď sa vám kompletne vyprázdnia,“ povedal.

Inkontinencia však nie je len problém tela, ale aj psychiky. „Samovoľný únik moču je telesný hendikep, ktorý môže viesť k problémom s duševným zdravím. Pre pacientov je dôležité prijať svoje ochorenie a naučiť sa s ním žiť tak, aby kvalita ich života v čo najväčšej možnej miere zostala zachovaná,“ konštatovala psychologička Silvia Schmidtmayerová. Podľa jej slov inkontinentný pacient bojuje so sebou samým. So svojou hodnotou, s tým, ako sa vníma.

S prevenciou môže pomôcť aj príručka Desatoro prevencie. "Vďaka tomu, že je táto téma tabu, mnoho ľudí nevie, že inkontinencii je možné predchádzať. Rozhodli sme sa preto vydať jednoduchý materiál, ktorý verejnosti ukáže základné princípy efektívnej prevencie,“ vyjadrila sa predsedníčka InkoFóra Marica Laščeková. "Je dôležité, aby sa s týmito pravidlami oboznámili najmä všetky ženy a rizikové skupiny. Na prevenciu by mali pravidelne upozorňovať aj lekári a fyzioterapeuti,“ zdôraznila Laščeková.

Ako sa problémom vyhnúť prevenciou

Stravovanie

  • jedzte veľa vlákniny, ktorá zlepšuje činnosť čriev tým, že vlákniny absorbujú vodu a pridávajú obsah vašej stolici. Tým sa zabezpečí neustála práca čriev a vyhnete sa tak zápche. Vlákninu nájdete v celozrnnom pečive, cereáliach, ovocí, zelenine, strukovinách, orieškoch a semiačkach
  • denne skonzumujte 2 ks ovocia, 5 ks zeleniny a tiež cereálie a cereálne pečivo
  • tip: V prípade, ak budete konzumovať viac vlákniny, je potrebné dodržiavať aj pitný režim. Tým, že vláknina potrebuje vodu na to, aby mohla zväčšiť svoj objem, a tak udržiavať črevá v pohybe, je nevyhnutné piť minimálne 1,5 až 2 litre tekutín denne.

Žite pozitívne a zdravo

  • udržiavajte si optimálnu hmotnosť
  • nefajčite, dlhodobý kašeľ spôsobený fajčením môže oslabiť svaly panvového dna a zapríčiniť tak problémy s únikom moču alebo stolice
  • dajte si za cieľ cvičiť 30 minút takmer každý deň. Cvičenie stimuluje pohyby čriev a dokonca aj taký mierny pohyb, ako je chôdza, môže pomôcť
  • posilňujte svaly panvového dna pravidelne. Obezita, tehotenstvo, pôrod, pravidelné dvíhanie ťažkých vecí, ako aj chronický kašeľ môžu svaly panvového dna oslabiť. To vedie k úniku moču a stolice. Preto je posilňovanie svalov panvového dna dôležité v prevencii týchto problémov.

Praktizujte správne návyky na toaletu

  • na toaletu choďte vždy, keď cítite urgenciu vyprázdniť vaše črevá, lebo to je ten najlepší čas, keď sa vám črevá kompletne vyprázdnia
  • na toalete seďte v správnej polohe. Sadnite si na toaletu, lakte dajte na kolená, nahnite sa mierne dopredu. Nohy musia byť vždy na zemi
  • takáto poloha pomáha uvoľniť vaše svaly panvového dna a zvierač. Vydujte brucho a uvoľnite chrbát. Určite nezadržiavajte dych. Keď ste skončili, opäť sa narovnajte
  • ak sa často napínate alebo tlačíte kvôli tomu, aby sa vám vyprázdnili črevá, panvové dno sa naťahuje a časom ochabuje
  • nenavykajte si chodiť na záchod v prípadoch, „že ak náhodou niečo“. Choďte na záchod naozaj iba vtedy, keď to potrebujete
  • v momente, ak máte podozrenie na zápal močových ciest, navštívte svojho lekára

Najväčšie mýty, s ktorými sa môžete stretnúť

Mýtus: Inkontinenciou trpia iba seniori a ženy

Pravda: Inkontinencia môže postihnúť mužov a ženy bez ohľadu na vek. Pravdou je, že ženy po pôrode a seniori sú na ňu náchylnejší vzhľadom na fyziologické zmeny v organizme.

Mýtus: Inkontinencia sa nedá liečiť

Pravda: V boji s inkontinenciou vám môžu pomôcť špeciálne cviky, lieky alebo operatívny zákrok. Správny postup by mal vždy zvážiť odborný lekár. Neoddeliteľnou súčasťou sú však vždy správne inkontinenčné pomôcky.

Mýtus: Na únik moču mi stačia obyčajné menštruačné vložky

Pravda: Inkontinenčné vložky sú navrhnuté a testované tak, aby udržali omnoho viac tekutiny ako menštruačné vložky. Zároveň tiež rešpektujú životný štýl nositeľa a ponúkajú oveľa širší výber variantov, ako môžu poskytnúť menštruačné vložky. Osoby s inkontinenciou majú navyše nárok na ich predpis od lekára.

Mýtus: Inkontinenčné pomôcky si musím kupovať za svoje peniaze

Pravda: Váš lekár vám môže predpísať pomôcky. Výška príspevku na pomôcky vždy záleží na množstve úniku moču alebo druhu inkontinencie, s ktorou sa stretávate. Obráťte sa na svojho lekára, gynekológa alebo urológa.

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

#samovoľný únik moču #menopauza #inkontinencia
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku