Zápach nôh aj mykózy odstráni múdra huba

Českí vedci prišli s revolučným objavom. Objavili hubu, ktorá si poradí nielen so zápachom nôh, ale aj s atopickým ekzémom, lupienkou (psoriázou), mykózami, preležaninami či vredmi predkolenia.

11.09.2012 06:00
MUDRA HUBA Pythium Oligandrum 3 Foto:
Pythium oligandrum ako plesňový predátor, upír medzi hubami.
debata (4)

Mykózy na nohách či zápach nôh pozná každý druhý človek a mnohí sa ich márne snažia zbaviť roky. Zaujímavé riešenie ponúka objav českých vedcov. Vynašli hubu, ktorá sa živí rôznymi druhmi plesní.

„Mikroskopická huba s názvom pythium oligandrum pôsobí na nepriateľské bunky ako upír,“ vysvetľuje mikrobiológ, MUDr. Karel Mencl, CSc., z Krajskej nemocnice v Pardubiciach. „Čerpá z nich látky, ktoré potrebuje na výživu. Parazituje na plesniach spôsobujúcich choroby a keď svoju úlohu splní, stratí sa.“ Mikroorganizmus pythium oligandrum tak pre svoje účinky dostal ľudový názov múdra huba.

Náhodný objav
Pôvodne sa mikroorganizmus pythium oligandrum používal v poľnohospodárstve na ochranu rastlín. To, že by mohol pomáhať aj ľuďom, sa zistilo úplnou náhodou. Žena, ktorá s prípravkom na rastliny pracovala v laboratóriu, si všimla, že keď sa jej omylom prášok vysypal do čižmy, menej sa jej potili nohy a nezapáchali. Jej manžel mal veľké problémy s plesňami a prípravok pomohol aj jemu. Žena si našťastie nenechala poznatok pre seba a tak sa český vedec docent Dáša Veselý rozhodol túto hubu vyskúšať aj proti mykózam…

Parazit, ktorý pomáha liečiť
Pythium oligandrum má oproti klasickým liekom určitú výhodu. Plesne si voči nemu nedokážu vytvoriť odolnosť, preto účinkuje aj vtedy, ak ho potrebujete použiť viackrát. Kým na Slovensku zatiaľ „múdru hubu“ pozná len málo kožných lekárov, v Česku s ňou majú skúsenosti už mnohí dermatovenero­lógovia. Zhodujú sa, že aj keď huba nie je zázračným liekom na všetko, nikomu stav nezhoršila a niekedy pomohla aj v prípadoch, kde iné lieky zlyhali.

Mikrobiológ MUDr. Karel Mencel, CSc. z Krajskej... Foto: archív Krajskej nemocnice v Pardubiciach
Mikrobiológ MUDr. Karel Mencel, CSc. z Krajskej nemocnice v Pardubiciach Mikrobiológ MUDr. Karel Mencel, CSc. z Krajskej nemocnice v Pardubiciach

„Za štyridsať rokov výskumu sa nikdy nestalo, že by tento mikroorganizmus ostal parazitovať na človeku, lebo ten pre neho nepredstavuje príjemné prostredie, v ktorom by prežil. Keď zneškodní pleseň alebo iný parazit, uvoľňuje priestor bežnej mikroflóre a napomáha tak hojeniu,“ dodáva doktor Mencel.

Liečivé účinky prípravkov „múdrej huby“ zaznamenali pri nasledovných zdravotných problémoch či ochoreniach:

Mykózy nôh, ľudovo označované ako pleseň kože – sú veľmi nepríjemným infekčným postihnutím. „Už desať rokov sledujeme účinky múdrej huby v oblasti medziprstia a nechtov. Pri viac ako 80 percentách sledovaných prípadov dokáže prípravok uvedené infekčné problémy odstrániť. Zároveň znižuje potivosť nôh a odstraňuje pachové vnemy,“ uviedol mikrobiológ.

Mykózy nechtovej plochy – pleseň nechtov ¨C ide o infekčné ochorenie spôsobené mikroskopickými hubami. Liečba pre pacienta často predstavuje nemalú liekovú záťaž.

Lupienka / psoriáza – bola popísaná už v staroveku. Medzi najčastejšie postihnuté miesta na tele patria kolená, lakte, vlasatá časť hlavy, trup, chrbát, ale aj vnútorné strany v ohybe lakťov a kolien. Priebeh lupienky je individuálny u každého jednotlivca.

Bercove vredy a preležaniny – vznikajú pri zlom prekrvení postihnutej oblasti. Tkanivá sú málo zásobované kyslíkom a živinami, viazne vylučovanie splodín metabolizmu. Stačí aj male poranenie a hneď sa začnú tvoriť nehojace rany. V tomto stave sa rana nedokáže účinne brániť infekcii a aj pri dôkladnom ošetrení často dochádza k hnisaniu. Dôsledkom je zvýšená citlivosť, bolestivosť a tvorba zapáchajúceho hnisu. Postihnutí trpia nielen fyzickými bolesťami, ale aj psychicky.

Ekzém – je ochorenie kože, ktoré postihuje deti aj dospelých. Je to dispozícia k alergickému ochoreniu, kedy organizmus odpovedá na vonkajšie podnety imunologickou reakciou. Pre ekzém je typické červené sfarbenie a svrbenie, koža je veľmi suchá, popraskaná, mokvajúca či zapálená.

4 debata chyba