Joga Nidra umožňuje dobrý spánok

23.08.2017 14:00
relax, spánok, joga
Rovnako ako pri meditácii sa joga Nidra začína uvedomením si dýchania. Autor:

Je koniec s hatha jogou, prichádza joga Nidra. Tento druh cvičenia spočíva v uvoľnení tela i ducha a táto relaxácia umožňuje lepší spánok bez prebúdzania, napísal denník Le Figaro.

„Hodina jogy Nidra sa rovná štyrom hodinám spánku,“ uisťuje učiteľ jogy Matthieu Wadell. Na jeho kurzoch účastníci iba ležia so zavretými očami a snažia sa o čo najhlbšie uvoľnenie. Až nastane večer, všetci bez problémov zaspia.

„Nidra znamená spánok, ale nejde o taký spánok, ako by sme si predstavovali. Pri našich hodinách privádzame vedomie čo najbližšie podvedomiu, aby sme uvoľnili všetko napätie tela i ducha,“ opisuje učiteľ. Táto relaxačná technika umožňuje lepší spánok, uvoľňuje svalové a emočné napätie. Účinky vidieť už po prvej lekcii.

Matthieu Wadell praktizuje stále klasickú jogu, ktorá slúži na pretiahnutie svalov a dovoľuje telu viac sa uvoľniť, skôr než sa po pol hodinke prejde k pozícii ľahu. Trvanie relaxácie závisí od cvičiteľa. „Prvým pravidlom jogy Nidra je zostať nehybne, druhým nezaspať, pretože ide o udržanie stálej pozornosti a pritom o uvoľnenie,“ vysvetľuje učiteľ. Rovnako ako pri meditácii sa joga Nidra začína uvedomením si dýchania, potom sa pozornosť prenáša na okolité prostredie. Cvičenec načúva niekoľko minút každému zvuku, blízkemu i vzdialenému, a potom sa vracia k sebe. Uvedomuje si každú časť tela od hlavy po päty. „Toto cvičenie nazývané rotácia vedomia umožňuje uvoľniť všetky svaly,“ uvádza učiteľ.

Stále v ľahu sa adept jogy Nidra snaží vnímať opačné pocity, ako je váha tela a potom jeho ľahkosť, chlad a teplo. „Je dôležité naplno prežívať tieto vnemy, aby sa stimulovali tie časti mozgu, ktoré nikdy nefungujú zároveň,“ uvádza Matthieu Wadell. Cieľom je stále prebudenie vedomia.

Okrem fyzickej relaxácie sa joga Nidra obracia k duševnému stavu pomocou obrazov, ktoré si cvičenec predstavuje, a prianí či zámerov, ktoré opakuje na začiatku a na konci lekcie. Než lekcia skončí, učiteľ vyzýva cvičenca, aby si predstavoval rýchlo sa meniace obrazy, ako je napríklad detský smiech či dvere otvorené do záhrady. „Každá spomienka je spojená s inou osobnou predstavou, ktorá môže súvisieť s napätím skrytým v podvedomí. Keď ju vyvolávame za hlbokej relaxácie, je možné ju uvoľniť a v noci potom lepšie spať,“ hovorí Wadell. Každý si potom opakuje svoje vlastné želanie.

„Neodporúčam jogu Nidra len tým, ktorí zle spia alebo sú stresovaní, odporúčam ju všetkým, lebo každý je v napätí, aj keď si to neuvedomuje,“ dodáva učiteľ.

#jóga #dobrý spánok
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku
Ponuky zo Zľavy.Pravda.sk