Ďumbier, cesnak a aníz - tri zdravé koreniny

, 06.06.2013 06:00
zazvor
Ďumbier pomáha pri kinetóze.

To, že jedlo chutí a vonia inak a oveľa lepšie, keď si ho okoreníme, sme už zistili. Mnohé z korenín však nie sú len chutné, ale aj zdravé.

Do tejto kategórie sa radí aj kurkuma, rasca, rozmarín či škorica, ale aj notoricky známy ďumbier (zázvor), cesnak alebo aníz. Paradoxne, už naši dávni predkovia ich používali s týmto účelom. Verili, že majú nielen medicínske, ale aj kozmetické účinky. Vôňa a chuť nasledovali až potom, ak vôbec.

Aníz

Dôležitý je pre ľudí, ktorí majú dýchacie problémy. Aníz vyčistí pľúca, pretože jeho plody sa vylučujú práve cez ne. Siahnúť by po ňom mali všetci, ktorých trápi napríklad kašeľ alebo bronchitída. Aníz je však nápomocný aj pre črevá a detičkám pomáha podobne ako feniklový čaj – keď ich trápi kolika či hnačka.

Cesnak

Takzvaný prírodný penicilín. Je už notoricky známe, že kto ho konzumuje pravidelne (a najlepšie v kombinácii s cibuľou), chrípka uňho nemá šancu vypuknúť. Vo všeobecnosti vie cesnak zasiahnúť všade, kde zúri infekcia. Kto si chce byť na istom, že cesnak skonzumoval ako liek, mal by ho pohrýzť alebo surový zapracovať do jedla. Ak hrozí chrípka (všetkých rodinných prílušníkov už navštívila, len vy odolávate), nasaďte si preventívne dva strúčiky cesnaku denne. Zaberie to. Okrem infekcií pomáha cesnak aj pri artérioskleróze.

Ďumbier

Známy tiež ako zázvor, tlmí bolesť, je tabletkou aj na žalúdok. „Bombou“ ho však možno nazvať v prípade kinetózy. Kto ňou trpí, určite by o ňom mal ho mal hodinu pred cestou lietadlom, loďou, autom či autobusom porozmýšľať. Stačí ho požuť čerstvý (a zajesť jogurtom) alebo schrúmať v jedle, napríklad v zázvorových keksíkoch.

Sleduj najnovšie články na našom Facebooku