Poradňa pre diabetika: Sacharidové jednotky a glykemický index

Sacharidy (cukry) sú hlavným zdrojom energie. Po ich príjme stúpa hladina krvného cukru (glykémie). Primeraný príjem cukrov v potrave patrí medzi hlavné zásady diétnej liečby diabetikov.

, 07.02.2014 06:00
glykémia, cukry, sacharidy, strava Foto:
Sacharidy sú hlavným zdrojom energie. Po ich príjme stúpa hladina krvného cukru (glykémie).

Rozdelenie sacharidov:

1. jednoduché cukry: sacharóza (cukor ako sladidlo) – kryštálový, práškový, kockový cukor; med, cukrovinky, sladké ovocie

2. zložené cukry (sacharidy): hlavne rastlinné škroby (chlieb a pečivo, cestoviny, ovsené vločky, strukoviny, zelenina a ovocie…)

Vláknina – sa nachádza najmä v chlebovinách, obilninách, cestovinách, ovsených vločkách, v strukovinách (fazuľa, šošovica, sója), v zelenine (kapusta, cvikla, mrkva) a v ovocí (černice, maliny, ríbezle).

Čo je sacharidová jednotka?

Sacharidová jednotka (SJ) sa používa na odhad množstva sacharidov v jednotlivých potravinách. Jedna SJ obsahuje približne 10 g využiteľných sacharidov.

Podľa druhu potraviny rozoznávame sacharidové jednotky:

1. mliečne: obsahujú mliečny cukor – mlieko a mliečne výrobky

2. múčne a pekárenské: obsahujú najmä zložené sacharidy – škroby – rôzne múčne a pekárenské výrobky

3. ovocné: obsahujú ovocný cukor – ovocie a ovocné šťavy

4. zeleninové: započítavané druhy zeleniny (ovplyvňujú glykémiu a ich príjem je potrebné započítať do diétneho plánu – kukurica, hrach, mrkva, cvikla, strukoviny, zemiaky), nezapočítavané (neovplyvňujú glykémiu a môžu sa konzumovať prakticky bez obmedzenia – všetky druhy listovej zeleniny, šalát, paradajky, paprika, uhorky do 200 g)

Ako postupovať, ak si zvolíte diabetickú diétu podľa sacharidových jednotiek?

1. stanovenie energetickej potreby – kcal – výpočtom

Bazálne energetické potreby:

u mužov: 24 kcal na 1 kg telesnej hmotnosti

u žien: 22 kcal na 1 kg telesnej hmotnosti Zvýšenie energetickej potreby podľa stupňa fyzickej aktivity: sedavé zamestnanie: + 30 %; stredne náročná fyzická aktivita: + 30 – 50 %; náročná fyzická aktivita: + 50 – 100 %

2. rozdelenie energetickej potreby medzi základné živiny Sacharidy by mali byť zdrojom 60 – 65 % celodennej potreby energie, bielkoviny 15 až 20 %, tuky do 30 %, pričom nasýtené tuky by nemali presiahnuť 7 % a transnenasýtené tuky (stužené tuky, opakovane preprážané tuky) by sa mali vynechať. Je tiež dôležité zohľadniť prítomnosť pridružených chorôb (obličiek, pečene, srdca, artériovej hypertenzie, alergie a pod.) Energia v základných zložkách potravy: 1 g sacharidov – 4,1 kcal, 1 g bielkovín – 4,1 kcal, 1 g tukov – 9,3 kcal

3. stanovenie potrebného počtu sacharidových jednotiek

Zdroje sacharidov

  • celozrnné pečivo (raňajky) + cestoviny, zemiaky alebo ryža (obed, večera) – pokrytie 55 až 65 % sacharidov
  • ovocie, zelenina – 20 až 25 % sacharidov
  • mlieko a mliečne výrobky – 20 až 25 % sacharidov
Rozdelenie sacharidových jednotiek v priebehu dňa, ak pacient preferuje 3 denné jedlá
Energetický obsah (kcal) 1 500 1 900 2 500
Obsah sacharidov 150 g 210 g 270 g
Celodenný obsah SJ 15 SJ 21 SJ 27 SJ
raňajky 5 SJ 7 SJ 9 SJ
obed 5 SJ 7 SJ 9 SJ
večera 5 SJ 7 SJ 9 SJ
Rozdelenie sacharidových jednotiek v priebehu dňa, ak pacient preferuje viaceré denné jedlá
Energetický obsah (kcal) 1 500 1 900 2 500
Obsah sacharidov 150 g 210 g 270 g
Celodenný obsah SJ 15 SJ 21 SJ 27 SJ
raňajky 3 SJ 5 SJ 6 SJ
desiata 2 SJ 2 SJ 3 SJ
obed 4 SJ 5 SJ 6 SJ
olovrant 1 SJ 2 SJ 3 SJ
večera 4 SJ 5 SJ 6 SJ
druhá večera 1 SJ 2 SJ 3 SJ

Čo sa skrýva po pojmom glykemický index?

  • Glykemický index (GI) uvádza mieru vzostupu glykémie po definovanom množstve potravy (zvyčajne 50 g) v porovnaní so vzostupom glykémie po požití rovnakého množstva glukózy. Vzostup glykémie po glukóze je 100. GI nevyjadruje množstvo sacharidov ani energetickú hodnotu. Vysoký GI (70 – 100 %) majú potraviny, ktoré vedú k rýchlemu vzostupu glykémie: napr. sladené nápoje, pivo, med, keksy, biele pečivo, zemiaková kaša, pečené zemiaky, hranolčeky, zemiakové placky, predvarená ryža. V rámci racionálnej diéty sú menej vhodné.
  • Nízky GI (pod 55 %) je pri potravinách, po ktorých glykémia stúpa pomaly – GI 50 – 70 % majú cestoviny, pizza, varená ryža, varené zemiaky, celozrnné chleboviny, nesladené ovocné šťavy, 30 – 50 % má mlieko, mliečne výrobky, ovocie, čokoláda, müsli, mrkva, menej ako 30 % majú strukoviny, zelenina, orechy.

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

Čítajte Pravdu bez reklamy

Svižnejší web a články bez rušenia. Žiadne reklamy iba za 1,50 € mesačne.

Pravda bez reklamy
debata chyba
Viac na túto tému: #sacharidy #diabetes #cukrovka #stravovanie #glykemický index