Čo sa skrýva po pojmom glykemický index?

Glykemický index (GI) uvádza mieru vzostupu glykémie po definovanom množstve potravy (zvyčajne 50 g) v porovnaní so vzostupom glykémie po požití rovnakého množstva glukózy. Vzostup glykémie po glukóze je 100.

, 25.02.2014 06:00
med Foto:
Med patrí k potravinám s vysokým glykemickým indexom.
5

Glykemický index nevyjadruje množstvo sacharidov ani energetickú hodnotu. Vysoký glykemický index (70 – 100 %) majú potraviny, ktoré vedú k rýchlemu vzostupu glykémie: napr. kokakola, sladené nápoje, pivo, med, keksy, biele pečivo, zemiaková kaša, pečené zemiaky, hranolky, zemiakové placky, predvarená ryža. V rámci racionálnej diéty sú menej vhodné.

Nízky glykemický index (pod 55 %) je pri potravinách, po ktorých glykémia stúpa pomaly. Sú preferované u diabetikov. Uľahčujú kontrolu glykémie po jedle, poskytujú dlhšie trvajúci pocit nasýtenia. Sú preferované v rámci racionálnej diéty.

Glykemický index 50 – 70 % majú cestoviny, pizza, varená ryža, varené zemiaky, celozrnné chleboviny, nesladené ovocné šťavy.

Glykemický index 30 – 50 % má mlieko, mliečne výrobky, ovocie, čokoláda, müsli, mrkva.

GI menej ako 30 % majú strukoviny, zelenina, orechy.

Sacharidové jednotky a glykemický index

Sacharidy (cukry) sú hlavným zdrojom energie. Po ich príjme stúpa hladina krvného cukru (glykémie). Primeraný príjem cukrov v potrave patrí medzi hlavné zásady diétnej liečby diabetikov.

Rozdelenie sacharidov:

jednoduché cukry: sacharóza (cukor ako sladidlo) – kryštálový, práškový, kockový cukor; med, cukrovinky, sladké ovocie
zložené cukry (sacharidy): hlavne rastlinné škroby (chlieb a pečivo, cestoviny, ovsené vločky, strukoviny, zelenina a ovocie…)

Vláknina – nachádza sa najmä v chlebovinách, obilninách, cestovinách, ovsených vločkách, v strukovinách (fazuľa, šošovica, sója), v zelenine (kapusta, cvikla, mrkva) a v ovocí (černice, maliny, ríbezle). Vhodná je najmä rozpustná vláknina. Priaznivo ovplyvňuje hladinu krvných cukrov a tukov.

Čo je sacharidová jednotka?

Sacharidová jednotka (SJ) sa používa na odhad množstva sacharidov v jednotlivých potravinách. Jedna sacharidová jednotka obsahuje približne 10 g využiteľných sacharidov.
1 SJ = 10 g sacharidov

Podľa druhu potraviny rozoznávame sacharidové jednotky:
mliečne: obsahujú mliečny cukor – mlieko a mliečne výrobky
múčne a pekárenské: obsahujú najmä zložené sacharidy – škroby – rôzne múčne a pekárenské výrobky
ovocné: obsahujú ovocný cukor – ovocie a ovocné šťavy
zeleninové:

  • započítavané druhy zeleniny – ovplyvňujú glykémiu a ich príjem je potrebné započítať do diétneho plánu – kukurica, hrach, mrkva, cvikla, strukoviny, zemiaky
  • nezapočítavané – voľné druhy zeleniny – neovplyvňujú glykémiu a môžu sa konzumovať prakticky bez obmedzenia (všetky druhy listovej zeleniny, šalát, paradajky, paprika, uhorky do 200 g)

Ako postupovať, ak si zvolíte diabetickú diétu podľa sacharidových jednotiek?

Stanovenie energetickej potreby – kcal – výpočtom

  • Bazálne energetické potreby:

    u mužov: 24 kcal na 1 kg telesnej hmotnosti

    u žien: 22 kcal na 1 kg telesnej hmotnosti

  • Zvýšenie energetickej potreby podľa stupňa fyzickej aktivity:

    sedavé zamestnanie: + 30 %

    stredne náročná fyzická aktivita: + 30 – 50 %

    náročná fyzická aktivita: + 50 – 100 %

Rozdelenie energetickej potreby medzi základné živiny

  • Sacharidy by mali byť zdrojom 60 – 65 % celodennej potreby energie, bielkoviny 15 až 20 %, tuky do 30 % energie, pričom nasýtené tuky by nemali presiahnuť 7 % a transnenasýtené tuky (stužené tuky, opakovane preprážané tuky) by sa mali vynechať. Je tiež dôležité zohľadniť prítomnosť pridružených chorôb (obličiek, pečene, srdca, artériovej hypertenzie, alergie a pod.)
  • Energia v základných zložkách potravy:

    1 g sacharidov – 4,1 kcal

    1 g bielkovín – 4,1 kcal

    1 g tukov – 9,3 kcal

Stanovenie potrebného počtu sacharidových jednotiek

  • Zdroje sacharidov

    celozrnné pečivo (raňajky) + cestoviny, zemiaky alebo ryža (obed, večera) – pokrytie 55 až 65 % sacharidov

    ovocie, zelenina – 20 až 25 % sacharidov

    mlieko a mliečne výrobky – 20 až 25 % sacharidov

Rozdelenie sacharidových jednotiek v priebehu dňa, ak pacient preferuje 3 denné jedlá
Energetický obsah (kcal) 1 500 kcal 1 900 kcal 2 500 kcal
Obsah sacharidov 150 g 210 g 270 g
Celodenný obsah SJ 15 SJ 21 SJ 27 SJ
raňajky 5 SJ 7 SJ 9 SJ
obed 5 SJ 7 SJ 9 SJ
večera 5 SJ 7 SJ 9 SJ
Rozdelenie sacharidových jednotiek v priebehu dňa, ak pacient preferuje viaceré denné jedlá
Energetický obsah (kcal) 1 500 kcal 1 900 kcal 2 500 kcal
Obsah sacharidov 150 g 210 g 270 g
Celodenný obsah SJ 15 SJ 21 SJ 27 SJ
raňajky 3 SJ 5 SJ 6 SJ
desiata 2 SJ 2 SJ 3 SJ
obed 4 SJ 5 SJ 6 SJ
olovrant 1 SJ 2 SJ 3 SJ
večera 4 SJ 5 SJ 6 SJ
druhá večera 1 SJ 2 SJ 3 SJ
Čítajte Pravdu bez reklamy

Svižnejší web a články bez rušenia. Žiadne reklamy iba za 1,50 € mesačne.

Pravda bez reklamy
5 debata chyba
Viac na túto tému: #diabetes #cukrovka #glykemický index