Džúsy, šťavy, pyré: Vitamíny v smart forme

, 01.08.2015 06:00
deti, ovocie, džús, šťava
Deti do dvanásť rokov by nemali za deň vypiť viac ako 150 ml riedeného čerstvého džúsu. Autor:

Ovocné či zeleninové šťavy, džúsy a pyré sú nepochybne pohodlným spôsobom, ako svoju výživu obohatiť o vitamíny a ďalšie výživné látky. Podľa odporúčaní Svetovej zdravotníckej organizácie by 200 ml džúsu malo tvoriť jednu z piatich porcií ovocia a zeleniny denne. Na Slovensku je však priemerná denná spotreba len 1 ml.

Po káve, čaji, vode či mlieku je džús v poradí šiesty nápoj, ktorý Slováci pijú. Dôležité je zodpovedať si otázku, čo je to vlastne džús. Džúsom možno nazývať prírodný produkt vyrobený výlučne zo zdravého, čerstvého alebo skladovaného (čiže aj chladeného alebo mrazeného) ovocia a zeleniny. Získava sa lisovaním dužiny na džús alebo mechanickým trením. Džús z citrusových plodov sa získava vytlačením jednotlivého ovocia. V zmysle zákona žiadny ovocný alebo zeleninový džús nesmie obsahovať konzervačné látky, ani dodatočné farbivá, ani arómy.

Čo je dôležité vedieť – ovocné džúsy nesmú obsahovať žiadny pridaný cukor! Farba a chuť pochádzajú vždy z daného ovocia a zeleniny, z ktorých je produkt vyrobený. Preto sa napríklad jablkový džús môže odlišovať v chuti v závislosti od toho, z akých jabĺk je vyrobený – kyslejších alebo sladších. Toto už neplatí pre nektáre, nápoje s nižším obsahom ovocnej či zeleninovej zložky, pričom spodná hranica obsahu je 25 %. Síce sa tam takisto nesmú pridávať farbivá ani konzervačné látky, ale nektáre môžu byť prisládzané!

Nie pridanému cukru a farbivám

Ovocný džús je forma, ktorá sa môže považovať za najbližšiu čerstvému ovociu. Schválené prísady zahŕňajú jedine kyselinu citrónovú, vitamíny a minerálne soli, pri rajčinovej šťave tiež soľ, korenie a aromatické bylinky. Zakázané sú umelé arómy, sladidlá a konzervačné látky! Od 28. októbra 2013 ovocné a rajčinové džúsy nesmú obsahovať žiadny typ pridaného cukru vrátane sacharínu, glukózového či glukózovo-fruktózového sirupu, glukózy ani fruktózy!

Aké druhy džúsov poznáme?

Džúsy sa rozdeľujú podľa:

Zdrojových surovín:
ovocné, zeleninové, ovocno-zeleninové

Konzistencie:
dužinatý džús (obsahuje diétnu vlákninu, získava sa rozmixovaním celého alebo očisteného ovocia a zeleniny na polotekutú konzistenciu)
mútny džús (výrobný proces vynecháva filtračnú fázu, preto džúsu ostávajú prírodné zložky, ktoré ho mútia a zahusťujú)
číry džús (podrobený číreniu a filtrovaniu, neobsahuje dužinu)

Tepelného spracovania:
nepasterizované džúsy (má krátku lehotu spotreby, obyčajne od jedného do troch dní, vyžaduje neprerušené uskladnenie v chladničke)
pasterizované nízkou teplotou (spracovanie pri teplote 70 stupňov Celzia s minimálnou lehotou spotreby niekoľko týždňov)
pasterizované džúsy (tepelné spracovanie pri teplote takmer 80 stupňov Celzia, čo zabezpečuje lehotu spotreby niekoľko mesiacov pri izbovej teplote)

Pyré je produkt, ktorý je získaný z ovocnej alebo ovocno-mrkvovej pasty a jednou z jeho výhod je obsah vlákniny, či už v rozpustnej (pektín), alebo nerozpustnej forme. 100 g pyré sa vyrovná jednej porcii ovocia alebo zeleniny. 100 % ovocné a zeleninové pyré obsahuje len ovocie a zeleninu, pridané môžu byť aj arómy, neobsahuje pridaný cukor ani žiadne farbivá!

200 ml džúsu = 1 porcia ovocia alebo zeleniny

Denne sa odporúča jesť 5 porcií ovocia a zeleniny. Čo je to však jedna porcia? „Jedna porcia je jeden banán alebo jedno jablko či z bobuľového ovocia dávka, ktorá sa vmestí do dlane,“ vysvetľuje odborník na výživu, gastroenterológ a obezitológ MUDr. Peter Minárik z Bratislavy. Jedna reďkovka alebo malá baby paradajka však nie je porcia. „Tých odporúčaných 400–500 gramov denne totiž nezjete v jednej porcii, musíte si to rozložiť na viacero dávok. A ovocný alebo zeleninový džús (200 ml) sa dnes považuje za oficiálne uznanú náhradu jednej zo spomínaných piatich dávok ovocia či zeleniny. Jeho výhodou je relatívne vysoký obsah vody, ktorý znižuje hustotu potraviny, a v dužinatých džúsoch či pyré je dokonca vláknina. V jablčnom pyré napríklad známy jablčný pektín, ktorý má výborné prebiotické vlastnosti a považuje sa za presvedčivý ochranný faktor proti rakovine hrubého čreva.“

Kedy je jednoznačne výhodné piť ovocné či zeleninové džúsy? Napríklad v prípade seniorov, ktorí už majú problémy s chrupom, u pacientov, čo majú problémy s prehĺtaním, na cestách (napríklad za volantom). Diabetici by mali dať prednosť zeleninovým šťavám pred ovocnými. Pre niektoré deti odmietajúce jesť ovocie či zeleninu to môže byť vhodná voľba na zlomenie nevôle. Džús, najmä ovocný, ktorý má prirodzene sladkú chuť, možno vypijú skôr. „Dospelý človek si na novú potravinu zvykne po piatich pokusoch, deti na to potrebujú 15–20 pokusov,“ tvrdí MUDr. Alžbeta Béderová, CSc., z Poradne zdravia Regionálneho úradu verejného zdravotníctva v Bratislave.

Pediatri tvrdia, že 100 % ovocné i zeleninové šťavy môžu piť deti už od šiestich mesiacov, deťom však treba šťavy riediť vodou v pomere 1:1. Deti do dvanásť rokov by nemali za deň vypiť viac ako 150 ml riedeného čerstvého džúsu. Diabetici by mali dať prednosť zeleninovým šťavám pred ovocnými. Doktorka Béderová odporúča začať deň pohárom džúsu, čím sa naštartuje trávenie. Nezabúdajme však na to, že tesne po kontakte s ovocnými šťavami sa rozhodne neodporúča čistiť si zuby. Ovocné kyseliny totiž dočasne narúšajú zubnú sklovinu. Tomuto javu sa hovorí zubná erózia. Ústa si len treba vypláchnuť čistou vodou alebo ústnou vodou s obsahom fluoridu.

100 % šťava verzus koncentrát

Stopercentná ovocná a zeleninová šťava musí obsahovať 100 % podiel ovocnej alebo zeleninovej zložky. Môže obsahovať jedine prírodné cukry, vitamíny, minerály a kyselinu citrónovú. Dôležité je, že takýto džús podľa platnej legislatívy EÚ nesmie byť z koncentrátu, musí byť automaticky bez cukru, sladidiel a akýchkoľvek konzervačných látok. 100 % ovocná a zeleninová šťava nesmie obsahovať ani vodu. Tú obsahujú džúsy vyrobené z koncentrátu. Koncentrát vzniká tak, že z odšťaveného ovocia a zeleniny sa odparí tekutá zložka pri teplote cca 110 stupňov Celzia. Dôvodom je zmenšenie objemu koncentrátu približne na 1/5 zo skladovacích a kapacitných dôvodov.

Následne si ho jednotliví výrobcovia podľa vlastných receptúr riedia vodou. Koncentrát neobsahuje ani „naturálnu“ tekutinu z ovocia a zeleniny, riedi sa pitnou vodou. Ak nechcete v tomto smere urobiť chybu, hľadajte vždy slovné spojenie „100 % za studena lisované šťavy“. Ale aj džús z koncentrátu je vždy lepšia voľba ako sladené limonády s farbivami a konzervačnými látkami či kolové nápoje.

Prieskum o džúsoch a pyré na Slovensku

Slovenské matky (300 žien) odpovedali v prieskume, ktorý sa konal na jar tohto roka, na otázky, čo očakávajú od džúsov a pyré v rámci kampane „Džúsy a pyré – vitamíny v smart forme“:

  • tvrdia, že ich deti jedia ovocie (48 %) a pijú džúsy (13 %) dva- až trikrát denne
  • 43 % dáva deťom zeleninu raz denne, jedna z troch matiek tvrdí, že deťom dáva zeleninu až trikrát denne
  • jedna z piatich matiek verí, že džúsy a pyré môžu nahradiť ovocie a zeleninu
  • väčšina opýtaných si myslí, že džúsy obsahujú cukor (92 %), sladidlá (93 %) a konzervačné látky (90 %)
  • na to, aby pravidelne podávali deťom výživné džúsy a pyré, by matky potrebovali ubezpečenie, že džúsy sú prírodné (51 %), a garanciu, že neobsahujú umelé prísady (48 %), podobne prieskum dopadol aj v prípade pyré, keď by viac ako polovica matiek bola rada ubezpečená, že pyré neobsahuje cukor alebo že ide o prírodný produkt

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

#vitamíny #ovocie a zelenina #šťava #džús
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku
Ponuky zo Zľavy.Pravda.sk