Mlieko: Vápnik z najprirodzenejšieho zdroja

, 13.08.2016 06:00

Vo výžive zabezpečujú mliečne výrobky asi 70 % prísunu vápnika. Až potom nasleduje ovocie a zelenina (16 %), voda (7 %), cereálie (4 %), mäso a ryby (3 %). A nielen v máji treba určite zaradiť do jedálneho lístka mikrobiálny fenomén bryndzu!

Mlieko je výborným zdrojom bielkovín,...
Mlieko je výborným zdrojom bielkovín, sacharidov, tukov, minerálnych látok (najmä vápnika), vitamínov (D, A, E, K, B) a stopových prvkov. Autor: SHUTTERSTOCK

Aj keď mlieko a výrobky z neho poskytujú nášmu telu množstvo výhod, niektorým ľuďom jednoducho nerobia dobre. Takí pravdepodobne trpia intoleranciou laktózy alebo sú citliví na niektorý z alergénov obsiahnutých v mlieku – čiže majú alergiu na mlieko (čo je však pomerne zriedkavé). Vyradiť mlieko a mliečne výrobky z jedálneho lístka preventívne alebo na základe samodiagnostiky však nie je dobrým nápadom. „Mlieko je výborným zdrojom bielkovín, sacharidov, tukov, minerálnych látok (najmä vápnika), vitamínov (D, A, E, K, B) a stopových prvkov. Takisto je hlavným zdrojom tzv. konjugovanej linolovej kyseliny (CLA), ktorá má významné imunostimulačné účinky,“ uvádza MUDr. Michal Piják, internista, klinický imunológ a alergológ v rámci projektu Biele plus.

Pod intoleranciou laktózy rozumieme zníženú aktivitu enzýmu laktáza. Tento enzým, ktorý produkuje sliznica tenkého čreva, štiepi mliečny cukor laktózu. Deficit laktázy je jednou z najčastejších príčin intolerancie mlieka a jej výskyt vo svete sa pohybuje od 5 % v krajinách severnej Európy až po 90 % v niektorých krajinách Afriky a Ázie. Aktivita enzýmu laktáza sa totiž mení podľa etnicity. Napr. u detí Číňanov a Japoncov klesá aktivita tohto enzýmu o 80–90 % v priebehu troch-štyroch rokov od ukončenia dojčenia, zatiaľ čo u obyvateľov severnej Európy je to až po 18 –20 rokoch.

„Všetci ľudia majú po narodení dostatočnú aktivitu laktázy, pretože telo je geneticky nastavené na trávenie materského mlieka. Väčšia časť našej populácie si udržiava laktázovú aktivitu aj v dospelosti. Populácie iných rás, napr. v oblasti Juhovýchodnej Ázie, ju s vekom strácajú. Tieto údaje sa často nekriticky prenášajú aj na našu populáciu a problém intolerancie laktózy sa významne preceňuje. V prípade podozrenia na intoleranciu laktózy musí definitívny záver urobiť lekár,“ hovorí MUDr. Piják. Najväčšie problémy u osôb s intoleranciou spôsobuje surové mlieko. Kyslé mliečne produkty majú laktózu z veľkej časti už rozloženú a jej konzumácia v tomto stave nemusí spôsobovať problémy ani osobám s intoleranciou!

Medzi mliečne výrobky, ktoré by sme mali určite zaradiť do jedálneho lístka, patria kyslomliečne produkty obsahujúce probiotické kultúry – a najmä bryndzu. „Bryndza je slovenský mikrobiálny fenomén, unikátny patent prírody, prírodná konzerva, ktorá zachováva všetky pôvodné zložky ovčieho mlieka. V jednom grame bryndze sa nachádza asi jedna miliarda prospešných mikroorganizmov z viac ako dvadsiatich druhov probiotík. Ak si uvedomíme, že probiotický jogurt či nápoj obsahujú len jeden-dva druhy živých mliečnych baktérií, niet o čom diskutovať,” uvádza MUDr. Michal Piják.

Pravidelná konzumácia bryndze teda dokázateľne znižuje hladinu škodlivého cholesterolu, a to aj napriek tomu, že má vysoký podiel tuku v sušine (45–48 %). Má pozitívne účinky pri prevencii rakoviny hrubého čreva, tráviacich problémoch, alergických ochoreniach, rednutí kostí, cukrovke, zvyšuje imunitu a znižuje dokonca krvný tlak.

Tradičná nepasterizovaná ovčia bryndza sa vyrába bez akéhokoľvek tepelného spracovania (v tomto získala oficiálnu hygienickú výnimku) a považuje sa dokonca za funkčnú, čiže oficiálne zdraviu prospešnú potravinu.

Mliečne bielkoviny

Stráviteľnosť mliečnych bielkovín je vysoká a blíži sa k 95 %. Okrem vyživovacej funkcie majú bielkoviny aj viacero fyziologických funkcií, ktoré sa týkajú kardiovaskulárneho a nervového systému, obranyschopnosti organizmu, prenosu minerálov (železa, vápnika) a tráviaceho systému. Známe sú tiež terapeutické účinky mlieka, napr. pri žalúdočných vredoch.

Mliečny tuk

Je najbohatším zdrojom vitamínu A, obsahuje stopy vitamínov D, E, F. Obsahuje 60–70 % nasýtených a 30–40 % nenasýtených mastných kyselín. Často sa spája s obávaným cholesterolom. Pri bežnej strave však priemerný príjem cholesterolu z mliečnych výrobkov predstavuje menej ako štvrtinu z celkovej odporúčanej dennej spotreby.

Mliečny cukor (laktóza)

Vo výžive má podobnú funkciu ako ďalšie sacharidy. V potravine brzdí rozvoj nežiaducej hnilobnej mikroflóry a pôsobí ako prirodzený konzervant (napr. vo fermentovaných výrobkoch a jogurtoch). Podobne pôsobí v celom tráviacom trakte, najmä v hrubom čreve, ktoré tak chráni pred nežiaducim účinkom hnilobnej mikroflóry.

Vápnik

Vápnik obsiahnutý v jednom litri mlieka alebo v zodpovedajúcom množstve mliečnych produktov pokrýva dennú spotrebu dospelého človeka. Ostatné dôležité minerálne látky môže organizmus získavať z mäsa a rastlinnej potravy, ale dostatok vápnika pri našich stravovacích zvyklostiach z iných potravín v dostatočnej miere získať nevie.

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

#vápnik #MUDr. Michal Piják #mliečne výrobky #bryndza
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku
Ponuky zo Zľavy.Pravda.sk