Trpíte nedostatkom železa? Ako to zistiť a ako ho doplniť

, 27.09.2016 06:00
fazuľa, šošovica, hrach, cícer, strukoviny
Nejete mäso a chýba vám železo? Spoľahnite sa na strukoviny. Autor:

Ak vás trápi únava a bledá pokožka, je dosť možné, že máte nedostatok železa. Riešenie býva jednoduché. Treba si posvietiť na správnu stravu alebo preparáty.

Keď železo chýba…

Nedostatok železa sa neprejavuje len únavou. Typická preň je aj bledá a drsná pokožka, búšenie srdca, málo energie, popraskané kútiky pier, poruchy spánku, hučanie v ušiach, pocit na odpadnutie a celková slabosť. Ak sú totiž zásoby železa v tele vyčerpané, môže to viesť k anémii.

Test: Týka sa ma to?

Pripomeňme, že nedostatok železa sa mužov týka len zriedka. Na rozdiel od nich, ženy ho strácajú napríklad počas menštruácie, v tehotenstve, ale aj pri rôznych ochoreniach či chirurgických zákrokoch. Spravte si jednoduchý test z rúk: Vaše dlane by mali mať farbu do červena, predovšetkým však špičky prstov. Práve ich bledá farba môže byť známkou nedostatku železa. Porovnajte si ju s mužskou dlaňou – tá má spravidla ten správny odtieň.

Tabletky

Okrem vyváženej stravy sú k dispozícii voľnopredajné tabletky s obsahom železa, pričom železo je možné dodať telu aj v infúziách. Pacienti ich dokonca tolerujú lepšie ako pravidelné užívanie rôznych preparátov. Potrebná dávka je v priemere tri až päť infúzií.

Strava pri nedostatku železa

Zmena jedálnička je nutná. Zaradiť treba potraviny bohaté na železo, no nielen tie. Potrebná denná dávka železa je 1–2 mg denne a tieto potraviny treba aj správne kombinovať. Dôležitú rolu pri nedostatku železa v tele hrajú potraviny bohaté na vitamín C a šťavy. Tie pomôžu vstrebávaniu železa z rastlinných potravín, ktoré sa inak v čreve nerozdelia. Je preto dobré pokvapkať jedlo bohaté na železo kvapkami citrónovej šťavy alebo si zvyknúť ozdobovať ho ovocím (plátok exotického ovocia bravčové mäso okrem iného aj osvieži). Kyseliny citrónová a mliečna a aminokyseliny metionín a proteíngénny cysteín pôsobia na vstrebávanie železa priam zázračne.

Kde železo nájsť

Nachádza sa predovšetkým v mäsových výrobkoch, avšak vegetariáni, ktorí ho nejedia, majú k dispozícii iné zdroje, a nie je ich málo. Na železo je bohatá napríklad fazuľa, mak, pšeničné otruby, brokolica, cícer, sušené marhule či šošovica.

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

#tehotenstvo #únava #vitamín C #šošovica #anémia #železo #cícer #cysteín
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku