Mlieko: Takmer dokonalá potravina. Mýty a fakty

, 22.09.2017 06:00

V detstve vnímame konzumáciu mlieka ako nevyhnutnú. Nemali by sa ho však vzdávať ani dospelí. Jedným z benefitov je najmä obsah vitamínov a minerálov nachádzajúcich sa v mlieku. Pre tvorbu červených krviniek a správne fungovanie nervového systému je to vitamín B12, pre zrak vitamín A. Energiu a dobrý výkon nám dodáva kyselina pantoténová. Bielkovinové peptidy zas pomáhajú chrániť naše telo pred vznikom trombózy alebo zvyšovaním krvného tlaku.

Medzi odborníkmi prevláda názor, že mlieko je...
Medzi odborníkmi prevláda názor, že mlieko je takmer dokonalá potravina, ktorá obsahuje bielkoviny, mliečny tuk, minerálne látky, vitamíny, enzýmy. Autor: SHUTTERSTOCK

„Oslavovať význam mlieka, zdôrazniť jeho nutričné vlastnosti vo výžive ľudí sa rozhodli lekári, odborníci vo výžive už v roku 1957 na konferencii vo Švajčiarsku. Každoročne sa tak tretí májový utorok oslavuje Svetový deň mlieka. Jeho hlavný zmysel spočíva v neustálom pripomínaní mimoriadnej biologickej hodnoty mlieka a mliečnych výrobkov. Akcie tohto druhu, často spojené s odbornými prednáškami, sú aktuálne najmä preto, že verejnosť je v poslednom čase intenzívne zaplavovaná dezinformáciami o škodlivosti tejto vzácnej potraviny,“ vraví doktorka Alžbeta Béderová, odborníčka na výživu z Regionálneho úradu verejného zdravotníctva v Bratislave.

„Závery takzvaných odborníkov vychádzajú často z diskutabilných, len čiastkových výsledkov experimentov na zvieratách, kde bol sledovaný vplyv jednotlivých zložiek mlieka, napríklad mastných kyselín, cholesterolu, bielkoviny kazeínu na hladinu krvných lipidov. Účinok jednotlivých zložiek však bol posudzovaný bez vzájomných súvislostí a interakcií a navyše na experimentálnych zvieratách. Takéto nekritické prenášanie čiastkových výsledkov na človeka je neodborné a serióznej vede viac škodí, ako prospieva.“

Medzi skutočnými odborníkmi, naopak, prevláda názor, že mlieko je takmer dokonalá potravina, ktorá obsahuje bielkoviny, mliečny tuk, minerálne látky, vitamíny, enzýmy. „Približuje sa tak k ideálu komplexnej potraviny, ktorá zabezpečuje organizmu všetko, čo potrebuje na optimálny rast a vývoj. Využiteľnosť nutrientov obsiahnutých v mlieku je vysoká a zaťažuje organizmus len minimálne,“ dodáva doktorka Béderová. Ako ďalej povedala, prvou a nenahraditeľnou potravinou každého novonarodeného cicavca, teda aj človeka, je mlieko. „V optimálnom prípade mlieko materské. Podobné zloženie majú aj rôzne adaptované mlieka na báze kravského mlieka, ako náhrada za mlieko materské, ak matka z rôznych dôvodov nemôže novorodenca dojčiť.“

Dostatočne známa a opodstatnená, i keď v praxi nie vždy uplatňovaná, je potreba mlieka pre školskú a dospievajúcu mládež. Éra mliečnych desiat na školách zanikla, jej znovuzavedenie v súčasnosti má zastrešiť projekt Ovocie a mlieko do škôl, ktoré v rámci fondov Európskej únie organizuje rezort pôdohospodárstva a Úrad verejného zdravotníctva.

Konzumovať mlieko či mliečne výrobky by sme mali najmä z preventívnych dôvodov. "Výsledky mnohých štúdií potvrdili vzťah medzi vysokou spotrebou kyslomliečnych výrobkov a dlhovekosťou. Tieto výrobky pozitívne ovplyvňujú metabolickú aktivitu črevnej mikroflóry – upravujú proces vyprázdňovania čriev. Osobitnú kategóriu tvoria pacienti a rekonvalescenti pri rôznych chorobách žalúdka, čriev, pečene, obličiek, pľúc, nervového systému a pod. Tu sa úspešne uplatňuje liečenie mliekom a mliečnymi výrobkami pre ich vysokú nutritívnu hodnotu a ľahkú stráviteľnosť.

V prevencii osteoporózy je mlieko a výrobky z neho nenahraditeľné. Posledné štúdie pripisujú vápniku, ktorý sa nachádza v mlieku, podpornú úlohu v prevencii onkologických ochorení tráviaceho traktu," konštatovala doktorka Béderová.

Mýty a fakty o mlieku: Čo ste o ňom nevedeli?

Mýtus: Laktózová intolerancia a alergia je to isté
Pravda: „Medzi potravinovou intoleranciou a alergiou na potraviny je zásadný rozdiel v mechanizme vzniku a príčinách ťažkostí. Laktózová intolerancia je reakcia organizmu na jednu zložku mlieka – mliečny cukor – laktózu. Príčinou je chýbanie enzýmu laktáza v tenkom čreve. Teda nie je to alergia. Stačí si vybrať mliečny výrobok s menším alebo žiadnym množstvom laktózy a ťažkosti zmiznú. Postihnutí obyčajne tolerujú jogurty a syry, kde je prirodzene menej laktózy, mlieko tolerujú v menšom množstve. Preto prísna, úplne bezmliečna strava nie je nutná,“ vysvetľuje doktorka Adriana Ilavská z diabetologickej a metabolickej ambulancie v Bratislave.

Mýtus: Mlieko treba skladovať iba v chladničke
Pravda: V chladničke by sme mali skladovať pasterizované mlieko, teda čerstvé, zatiaľ čo trvanlivé (UHT) mlieko nie je nutné skladovať v chladničke alebo studenom priestore.

Mýtus: Nadmerná konzumácia mlieka môže podporovať osteoporózu
Pravda: Práve naopak! Mlieko a mliečne výrobky sú hlavným zdrojom vápnika, ktorý je dôležitý pri prevencii osteoporózy (rednutia kostného tkaniva). Vápnik telo potrebuje na rast a spevnenie kostí, a to počas celého života. Odporúčanú dennú dávku vápnika vám zabezpečí 0,8 litra mlieka alebo 0,5 l mlieka + 50 g syra, alebo 0,25 l mlieka + 30 g syra + 250 ml jogurtu.

Mýtus: Do trvanlivého mlieka sa pridávajú konzervačné látky
Pravda: Nepridávajú. Trvanlivé mlieko sa totiž upravuje nepretržitým rýchlym zahriatím (1–3 sekundy) na vysokú teplotu (až 180 stupňov Celzia). Táto metóda sa nazýva vysokotepelné ošetrenie mlieka (UHT). Týmto spôsobom dochádza k zničeniu všetkých mikroorganizmov a ich spórov, ktoré by mohli zapríčiniť kazenie sa mlieka.

Mýtus: Vitamíny sa ohrievaním mlieka strácajú
Pravda: Vitamíny sa ohrievaním mlieka nestrácajú. Mlieko je zdrojom vitamínov A, D a vitamínov skupiny B, ktoré sa ničia pôsobením vzduchu a svetla, nie ohrievaním. Malá časť vitamínov (max. 10 %) sa stráca pri homogenizácii, teda odtučňovaní mlieka. Aj napriek tomu je mlieko plné vitamínov a minerálov, ktoré telo denne potrebuje.

Mýtus: Je zdravé piť surové kravské mlieko
Pravda: Domáce, čerstvo nadojené mlieko sa zväčša hygienicky netestuje a môže obsahovať choroboplodné zárodky. Ak je určené na konzumáciu pre človeka, musí byť vždy tepelne upravené.

Zdroj: www.slovenskemlieko.sk

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

#osteoporóza #mýty a fakty #MUDr. Alžbeta Béderová #mlieko #krvný tlak #bielkoviny
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku
Ponuky zo Zľavy.Pravda.sk