Jedálny lístok na týždeň diabetika bez inzulínovej liečby

, 28.08.2020 06:00
zelenina, glukomer, strava, diabetes
Ilustračné foto. Autor:

Zdravá strava je dôležitá - a v živote diabetika je jedným z pilierov liečby. Mala by byť pestrá a vyvážená. Čo napríklad môžete jesť, ak máte toto ochorenie?

1. deň

R: kakao, chlieb, maslo (200 g mlieka, 3 g kakaa, 100 g chleba, 10 g masla)

D: šunka, chlieb, zelená paprika (50 g šunky, 50 g chleba, 100 g papriky)

Ob: obličková polievka so zeleninou, hovädzie dusené na rajčiakoch so zelerom, zemiaky, jablko (polievka: 50 g obličiek, 5 g oleja, 5 g cibule, 50 g karfiolu, červená paprika, soľ, zelený petržlen; mäso: 100 g hovädzieho mäsa bez kostí, 10 g oleja, 10 g cibule, 30 g pretlaku, 100 g zeleru, soľ, sacharín; zemiaky: 150 g zemiakov, soľ; ovocie: 100 g jabĺk)

Ol: biela káva, chlieb (200 g mlieka, čierna káva, sacharín, 100 g chleba)

V: miešané rizoto, hlávkový šalát (10 g oleja, 10 g cibule, 80 g hovädzieho mäsa, 30 g mrkvy, 55 g ryže, 50 g hrášku, 100 g karfiolu, soľ, petržlen; šalát: 100 g hlávkového šalátu, soľ, ocot, sacharín)

2. deň:

R: biela káva, chlieb s maslom (200 g mlieka, čierna káva, sacharín, 100 g chleba, 10 g masla)

D: vajcia na mäkko, chlieb, jablko (100 g vajec, 50 g chleba, 100 g jabĺk)

Ob: kapustová polievka, bravčové pečené na cesnaku, zemiaky, uhorkový šalát (polievka: 100 g kapusty, 5 g oleja, 5 g hladkej múky, 5 g cibule, soľ, červená mletá paprika, rasca; mäso: 100 g chudého bravčového mäsa, soľ, cesnak; zemiaky: 300 g zemiakov, soľ; šalát: 300 g uhoriek, soľ, sacharín)

Ol: kyslé mlieko, chlieb s maslom (200 g kyslého mlieka, 50 g chleba, 10 g masla)

V: plnená paprika, zemiaky (100 g papriky, 80 g hovädzieho mäsa, 10 g oleja, 10 g cibule, 20 g ryže, 5 g hladkej múky, 30 g pretlaku, soľ, sacharín; zemiaky: 300 g zemiakov, soľ)

3. deň:

R: biela káva, chlieb s maslom (200 g mlieka, čierna káva, sacharín, 100 g chleba, 10 g masla)

D: párky, chlieb, rajčiaky (100 g párkov, 50 g chleba, 100 g rajčiakov)

Ob: mäsová polievka, varené hovädzie mäso, kelový prívarok, zemiaky, slivky (polievka: 100 g hovädzieho mäsa, 40 g koreňovej zeleniny, soľ, 10 g cestoviny; prívarok: 200 g kelu, 10 g oleja, 5 g hladkej múky, 10 g cibule, 200 g zemiakov, soľ, cesnak; ovocie: 100 g sliviek)

Ol: kakao, chlieb (250 g mlieka, 3 g kakaa, sacharín, 100 g chleba)

V: mäsové karbonátky, zemiaky, hlávkový šalát (50 g chudého hovädzieho mäsa, 30 g chudého bravčového mäsa, 10 g cibule, 25 g vajca, 10 g oleja, soľ, korenie; zemiaky: 200 g zemiakov, soľ; šalát: 150 g hlávkového šalátu, ocot, soľ, sacharín)

4. deň:

R: biela káva, pečivo (200 g mlieka, čierna káva, sacharín, 30 g pečiva)

D: syr, chlieb, zelená paprika (50 g syra, 100 g chleba, 100 g papriky)

Ob: karfiolová polievka, hovädzie dusené na hubách, ryža, kapustový šalát, hrozno (polievka: 100 g karfiolu, 5 g oleja, 5 g hladkej múky, soľ, sekaný zelený petržlen; mäso: 100 g mäsa bez kosti, 5 g oleja, 100 g čerstvých húb, 10 g cibule, soľ, korenie; ryža: 55 g ryže, 5 g oleja, soľ; šalát: 150 g hlávkovej kapusty, 10 g cibule, soľ, ocot, sacharín; ovocie: 100 g hrozna)

Ol: šunka, chlieb, rajčiaky (50 g šunky, 100 g chleba, 150 g rajčiakov)

V: teľacie prírodné, zemiaky, dusená miešaná zelenina (120 g teľacieho mäsa, 10 g oleja, soľ, 3 g hladkej múky; zemiaky: 200 g zemiakov, soľ; zelenina: 50 g mrkvy, 100 g kalerábu, 50 g zeleru, 5 g oleja, 3 g múky, soľ, zelený petržlen)

5. deň:

R: biela káva, chlieb s maslom (200 g mlieka, čierna káva, sacharín, 100 g chleba, 10 g masla)

D: údenáč, chlieb, cibuľa (100 g údenáča, 80 g chleba, 50 g cibule)

Ob: polievka z kostí so zeleninou, srbské bravčové, zemiaky, jablká (polievka: 100 g kostí, 80 g zeleniny, 10 g cibule, soľ, korenie; mäso: 100 g chudého bravčového mäsa, 5 g oleja, 10 g cibule, 100 g zelenej papriky, 100 g rajčiakov, soľ, 3 g hladkej múky; zemiaky: 180 g zemiakov, soľ; ovocie: 150 g jabĺk)

Ol: biela káva, chlieb (200 g mlieka, čierna káva, sacharín, 100 g chleba)

V: hubová omeleta, zemiaky, hlávkový šalát (100 g vajec, 10 g oleja, 100 g hríbov, 10 g cibule, soľ, korenie; zemiaky: 150 g zemiakov, soľ; šalát: 150 g hlávkového šalátu, soľ, ocot, sacharín)

6. deň:

R: kakao, pečivo (250 g mlieka, 3 g kakaa, sacharín, 30 g pečiva)

D: syr, chlieb, jablko (50 g syra, 100 g chleba, 100 g jabĺk)

Ob: fazuľková polievka, dusené kurča, ryža, paprikový šalát (polievka: 100 g fazuľky, 5 g oleja, 5 g hladkej múky, 5 g cibule, soľ; mäso: 150 g kurčaťa, 5 g masla, soľ; ryža: 55 g ryže, 5 g oleja, soľ; šalát: 100 g papriky, 10 g cibule, ocot, soľ, sacharín)

Ol: biela káva, chlieb, maslo (200 g mlieka, čierna káva, 100 g chleba, 10 g masla)

V: plnená kapusta, zemiaky (200 g kapusty, 80 g bravčového mäsa, 10 g oleja, 10 g cibule, 20 g ryže, 25 g vajca, soľ, červená paprika, 5 g hladkej múky; zemiaky: 200 g zemiakov, soľ)

7. deň:

R: biela káva, chlieb (200 g mlieka, čierna káva, sacharín, 100 g chleba)

D: saláma, chlieb, paradajka (100 g šunkovej salámy, 50 g chleba, 100 g paradajok)

Ob: špenátová polievka, bravčové pečené, zemiaky, dusená kapusta, pomaranč (polievka: 50 g špenátu, 5 g masla, 5 g hladkej múky, 5 g cibule, 50 g mlieka, soľ, korenie; mäso: 120 g bravčového mäsa, 5 g cibule, soľ, cesnak; zemiaky: 300 g zemiakov, soľ; kapusta: 300 g kapusty, 5 g oleja, 5 g cibule, 3 g múky, soľ, ocot; ovocie: 100 g pomaranča)

Ol: kyslé mlieko, chlieb (200 g kyslého mlieka, 50 g chleba)

V: lečo s klobásou, zemiaky (10 g oleja, 10 g cibule, 100 g zelenej papriky, 100 g rajčiakov, 80 g klobásy; zemiaky: 200 g zemiakov, soľ)

Vysvetlivky: R = raňajky, D = desiata, Ob = obed, Ol = olovrant, V = večera

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

Páči sa Vám tento článok? Prosíme, podporte kvalitnú žurnalistiku.

Cieľom denníka Pravda a jeho internetovej verzie je prinášať Vám každý deň aktuálne spravodajstvo, rozhovory, komentáre, reportáže, videá, ďalšie užitočné a praktické informácie ako aj čítanie a obsah pre zábavu a voľný čas.

Na to, aby sme pre Vás mohli stále a ešte lepšie pracovať, potrebujeme i Vašu podporu. Ďakujeme Vám za akýkoľvek finančný príspevok.

Podporiť Poslať SMS Predplatiť denník
#zdravá strava #diabetes #cukrovka
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku