Prieskum: Na raňajky nám nesmie chýbať chlieb a pečivo

17.11.2020 11:00
chlieb, pečivo, bageta, pekárenské výrobky
Slováci si chlieb alebo rôzne druhy pečiva najčastejšie doprajú na raňajky. Autor:

Chlieb a pečivo sú neoddeliteľnou súčasťou jedálného lístka Slovákov. Podľa prieskumu ich denne konzumujú tri pätiny opýtaných.

Slováci si pritom chlieb alebo rôzne druhy pečiva najčastejšie doprajú na raňajky. Najobľúbenejším sladkým pečivom je vianočka, ktorú zákazníci vyhľadávajú pre jej tradičnú chuť, ale aj z nostalgie za detstvom.

Konzumácia chleba a čerstvých pekárenských výrobkov má na Slovensku dlhoročnú tradíciu. Ľudia si ich natierajú maslom, džemom či medom, ale aj paštétami či slanými nátierkami. Pečivo sa konzumuje aj ako doplnok k iným jedlám, napríklad k slanine, ku klobáse, k treske v majonéze alebo k hustej polievke. Obľúbenosť pečiva u Slovákov potvrdzuje aj prieskum agentúry 2muse, ktorý si v auguste na vzorke 506 respondentov dala vypracovať spoločnosť BILLA. Vyplýva z neho, že tri pätiny opýtaných ľudí konzumujú chlieb a pečivo denne, pričom necelé tri štvrtiny opýtaných začínajú pečivom svoj deň v podobe raňajok. „Okrem toho viac ako polovica opýtaných uviedla, že chlieb a pečivo si kupuje pre seba a pätina oslovených tieto produkty vyhľadáva pre partnera či partnerku. Najviac pečiva v domácnosti pritom skonzumujú muži – 66 %,“ povedala hovorkyňa spoločnosti BILLA Kvetoslava Kirchnerová.

Nie je pečivo ako pečivo

Najdôležitejším faktorom pri výbere pečiva je pre tri štvrtiny opýtaných ľudí jeho chuť a takmer rovnaké percento oslovených si na pečive všíma jeho čerstvosť. Pre viac ako polovicu ľudí zapojených do prieskumu je dôležitá aj mäkkosť, vláčnosť pekárenských výrobkov. Vo všeobecnosti platí, že nie je pečivo ako pečivo a kvalita sa môže aj pri zdanlivo rovnakých druhoch líšiť. „Napríklad kvalitný pšeničný kváskový chlieb, ktorý nájdete v BILLA, už zďaleka vonia, na kôrke má praskliny, vnútri väčšie bubliny a jeho tvar nie je úplne pravidelný, ako je to pri bežnom konzumnom chlebe. Ak si radi pochutnávate na bagetách, siahnite napríklad po ich špaldovej verzii. Špaldová múka má totiž v porovnaní s bielou vyšší obsah vlákniny, bielkovín aj minerálnych látok,“ odporúča hovorkyňa.

Obľubujeme iné pečivo ako v detstve

Najobľúbenejším sladkým pečivom sa v prieskume 2muse jednoznačne stala vianočka, ktorú v rámci sladkých druhov pečiva vyhľadáva viac ako jedna tretina opýtaných (37 %). Viac ako polovica oslovených ľudí vianočku konzumuje pre jej tradičnú chuť, ale zhruba u každého desiateho opýtaného vyvoláva spomienky na detstvo. Viac ako dve pätiny oslovených (42 %) pritom uviedli, že preferencie v pečive majú teraz iné ako za detských čias. Opýtaní, ktorým sa postupom rokov zmenili chute, najčastejšie uviedli, že v súčasnosti konzumujú menej sladkého pečiva, alebo jedia viac druhov pečiva. Takmer rovnako častou odpoveďou bola aj terajšia preferencia tmavších alebo zdravších druhov pečiva.

Testovanie neodhalilo vírus na potravinách

Spomínaná sieť supermarketov dodržiava prísne bezpečnostné postupy nad rámec povinných opatrení. Pečivo skladuje a pripravuje v oddelených priestoroch. Regály sú prikryté bezpečnostným plexisklom a zamestnanci nosia ochranné odevy. Neexistuje dôkaz o tom, že sa koronavírus šíri potravinami alebo dotýkaním sa surového ovocia či zeleniny. Aj podľa Štátnej veterinárnej a potravinovej správy SR je prenos potravinami nepravdepodobný. Pracovníci akreditovaného laboratória Eurofins Food Testing Slovakia v júni tohto roka v šestnástich predajniach BILLA po celom Slovensku odobrali stery nielen z klasického nebaleného rožka, ale aj z papriky a červeného jablka. Testovanie povrchov neodhalilo prítomnosť vírusu ani v jednom prípade. „Všetky výsledky testov boli negatívne. Prítomnosť vírusu sa nezistila ani na najväčšmi rizikových povrchoch, akými sú rúčky nákupných košíkov či pokladničné pásy,“ uviedla Marcela Bachratá, vedúca oddelenia kvality.

Kúpa chleba má v supermarketoch BILLA aj dobročinný rozmer. Z ceny každého chleba, ktorý si tu zákazníci zakúpia, putuje 1 cent na pomoc rodinám v núdzi. Ide o projekt „Chlebodarca“, ktorý spoločnosť spustila v decembri 2018.

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

Páči sa Vám tento článok? Prosíme, podporte kvalitnú žurnalistiku.

Cieľom denníka Pravda a jeho internetovej verzie je prinášať Vám každý deň aktuálne spravodajstvo. Na to, aby sme pre Vás mohli stále a ešte lepšie pracovať, potrebujeme i Vašu podporu. Ďakujeme Vám za akýkoľvek finančný príspevok.

Podporiť Poslať SMS Predplatiť denník
#raňajky #pečivo #chlieb #celozrnný chlieb #celozrnné pečivo #Billa
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku