Vedci prinútili rakovinové bunky zostarnúť a umierať

Odborníci už dlho hľadajú spôsob, ako prinútiť rakovinové bunky spáchať samovraždu, odoprieť im prísun živín a vyhladovať ich, či nájsť spôsob, aby zostarli ako normálne bunky a postupne odumreli. Nové spôsoby liečby by mali nahradiť tie súčasné, pri ktorých trpí aj zdravé tkanivo.

19.03.2010 06:00
debata

Najnovší objav na tomto poli priniesli americkí vedci. Tí sa vybrali cestou vynúteného starnutia a odumretia nádoru.

Rakovinové bunky sa množia a rastú, pretože sa môžu donekonečna deliť bez toho, aby prechádzali normálnym procesom starnutia. Pokusy na myšiach však podľa odborníkov ukázali, že zablokovanie jedného génu, zvaného Skp2, v tomto procese spúšťa proces starnutia a spôsobuje, že rakovinové bunky sa prestávajú množiť a nádor prestáva rásť.

Pokusy robili vedci z Harvard Medical School v Bostone. Výsledky zverejnili v odbornom časopise Nature.
Na pokusy použili geneticky upravené myši s určitou formou rakoviny prostaty. U niektorých „vypli“ gén Skp2. Keď mali myši šesť mesiacov, vedci zistili, že u tých, ktorým bol tento gén deaktivovaný, sa vyvinul podstatne menší nádor. Keď potom analyzovali tkanivo z lymfatických uzlín a prostaty, zistili, že mnohé bunky začali starnúť a takisto zaznamenali pomalé tempo ich delenia. Podobne dobré výsledky dosiahli, keď použili prípravok blokujúci Skp2 na laboratórnych kultúrach rakovinových buniek z ľudskej prostaty.

Podľa vedcov môže tento objav viesť k novej stratégii boja s rakovinou, a to vo fáze prevencie aj liečenia. Zároveň ubezpečujú, že: „Nie je v našom záujme, aby touto procedúrou starol aj pacient, ale len rakovinové bunky.“
Taktiež českí vedci z Ústavu molekulárnej genetiky Akadémie vied zverejnili v týchto dňoch svoju vlastnú metódu na obmedzenie rastu zhubného nádoru. Spočíva v podviazaní dodávky rastových bielkovín, ktoré sú pre bujnenie nádoru dôležité. Ďalší českí odborníci z Mikrobiologického ústavu získali z bodliakov látku silybín, ktorá bráni vývoju ciev vyživujúcich nádor. Cievy zaniknú, alebo sa nevyvinú, takže nádor odumrie.

debata chyba