Oči sú dôležité, preto sa o ne treba starať

Zrak, vďaka ktorému vnímame svet, sa v priebehu života zhoršuje, a preto sa oň treba starať. Ten, kto si myslí, že ak bude dodržiavať všetky odporúčania lekára, problémy sa mu vyhnú, je na omyle. Po štyridsiatke potrebuje okuliare na čítanie takmer každý. Na vine je krátkozrakosť alebo ďalekozrakosť. Nejde o choroby, ale o chyby oka.

12.11.2010 06:00
oči, okuliare, zrak Foto:
Najzávažnejšími poruchami zraku sú sivý zákal a degenerácia žltej škvrny na sietnici.

Krátkozrakosťou trpí asi tretina populácie. Chyba, pri ktorej človek vidí blízke predmety ostrejšie ako vzdialené, sa môže vyvíjať pomaly, ale vzniká aj náhle, najčastejšie v detstve alebo počas dospievania. Vtedy sa stáva, že oko vyrastie rýchlejšie ako telo a dieťa sa stane krátkozraké. Podobný problém sa zvykne objaviť aj okolo osemnásteho roku. Po dvadsiatke sa vývoj oka väčšinou zastaví.

Ďalekozrakosť je bežná porucha zraku, pri ktorej ľudia zreteľne vidia vzdialené objekty, ale objekty v blízkosti sú nejasné, rozmazané. Väčšinou sa vyskytuje už pri narodení a je dedičná. Niekedy sa v detskom veku prejaví škúlením. Väčšina mladých ľudí však vôbec nevie, že má toto ochorenie, pretože šošovka ich oka je flexibilná. S pribúdajúcim vekom sa jej elasticita znižuje a stráca schopnosť prispôsobovať sa.

Najzávažnejšími poruchami zraku sú sivý zákal a degenerácia žltej škvrny na sietnici. Operácie sivého zákalu, keď sa poškodená šošovka vymení za umelú, sú u nás z očných operácií najčastejšie. Ide o zahmlenie alebo zakalenie, ktoré sa vyvíja v normálnej čistej šošovke oka. Najčastejšie sa vyskytuje u osôb nad 55 rokov, vyskytuje sa však aj u mladších ľudí. Príčinou môže byť nadmerné vystavovanie sa slnečnému žiareniu, cigaretovému dymu, ale aj užívanie určitých liečiv.

Ešte závažnejšou chorobou oka je vekom podmienená degenerácia makuly, ktorá je najčastejšou príčinou straty zraku. Ide o postihnutie určitého miesta na sietnici, ktoré ovplyvňuje ostré videnie. Toto miesto sa volá makula a ak je poškodené, prejaví sa to stratou ostrosti zraku. Súvisí s vekom, má však naň vplyv aj genetika, ale aj civilizačné choroby. Ide o najčastejšie ochorenie, ktoré vedie k strate videnia. Keďže príčiny jej vzniku nie sú známe, neexistuje ani účinná prevencia či liečba. Dôležitou prevenciou je však vyvážená strava bohatá na zeleninu s prírodnými antioxidantmi.

Riziko ochorenia zvyšuje najmä fajčenie. Potvrdila to britská štúdia, ktorú zverejnil British Medical Journal a na ktorej sa zúčastnilo viac ako 4-tisíc ľudí. Ukázalo sa, že fajčenie zdvojnásobuje riziko degeneratívnych procesov prebiehajúcich v očiach. Je tu však aj jedna dobrá správa. Týka sa bývalých fajčiarov, ktorí svoj zlozvyk zanechali pred dvadsiatimi a viac rokmi. Tí podľa výsledkov štúdie zvýšenou degeneráciou očnej sietnice ohrození nie sú. Makulárna degenerácia postihuje približne 10 percent ľudí starších ako 65 rokov a je prakticky neliečiteľná. Britskí vedci skonštatovali, že fajčenie len v Británii pripraví o zrak viac ako 30-tisíc ľudí.

Závažným ochorením oka je aj glaukóm. „Glaukóm je druhou najčastejšou príčinou slepoty vo vyspelých krajinách sveta. Dochádza pri ňom k nezvratnému poškodeniu buniek sietnice. Chorému sa postupne zhoršuje zraková ostrosť, farbocit. Neliečený môže viesť k nezvratnému poškodeniu zrakového nervu a následnej strate zraku,“ upozorňuje doktor Jozef Čmelo. Rizikovým pre toto ochorenie je zvýšený vnútroočný tlak. "Podobne ako vo futbalovej lopte aj v oku musí byť určitý tlak. Tlak udržiava tvar oka, zabezpečuje prietok krvi a rôzne iné funkcie. Ak je lopta prefúkaná, hrozí, že sa pri používaní poškodí.

Naopak, ak je nedofúkaná, nemá požadovaný tvar a nemôže plniť svoju funkciu. Obdobne je to aj s vnútroočným tlakom oka," vysvetľuje očný lekár. Iba fyziologický vnútroočný tlak umožňuje správnu funkciu oka. Pri jeho liečbe je dôležitá včasná liečba, ku ktorej patrí napríklad aj zníženie vnútroočného tlaku. Okrem terapie pomocou špeciálnych antiglaukomatóznych kvapiek je vhodné dopĺňať terapiu cvičením a potravinami, ktoré znižujú oxidatívny stres, teda čučoriedkami, čajom, tmavou čokoládou, ginkom a podobne. Liečba glaukómu je celoživotná.

Cviky, ktoré pomáhajú

Batesova metóda
treba ich však cvičiť pravidelne. Pri cvičení sa musíte uvoľniť, stuhnutý krk a napätie ramenných svalov relaxáciu očí sťažujú.

Dlaňami si zakryte oči a skúste si predstaviť nejaký predmet. Predstavovanie si vecí pred vnútorným zrakom pomáha lepšie vidieť veci v skutočnosti. Skúste si napríklad predstavovať kvet intenzívnej farby.

Nepozerajte sa uprene na jedno miesto, skáčte pohľadom z jedného predmetu na druhý. Oči sa takto odreagujú, ich pohyby sa skrátia a vy budete lepšie vidieť.

Žmurkanie
Pre oči je dôležité správne nastavenie jasu a kontrastu obrazovky počítača, veľkosť písma a jeho farba. Pri práci na počítači žmurkajú ľudia vraj až päťkrát menej ako normálne. Pohyb očných viečok je pritom veľmi dôležitý. Zvlhčuje oči a bráni ich vysychaniu. Mali by ste sa vedome snažiť žmurkať častejšie.

Žmurkajte 1– až 2-krát v priebehu 10 sekúnd. Oči sa ním čistia a navlhčujú.

Posaďte sa k stolu, zatvorte oči a lakte oprite o vankúšik ležiaci pred vami na stole. Chrbát i krk držte v rovine s hlavou. Potom si pootvorenými dlaňami zakryte oči bez toho, aby ste sa ich dotýkali a myslite na niečo príjemné.

Pred tvárou držte dve ceruzky vo zvislej polohe – jednu asi vo vzdialenosti 75 milimetrov od tváre a druhú asi na dĺžku ruky. Najprv obidve oči zaostrite na jeden predmet, potom žmurknite a zaostrite na druhý predmet.

Uľavte očiam gymnastikou
Najjednoduchšie je zatvoriť ich a prekryť dlaňami. Nedotýkajte sa ich. Predstavujte si príjemné farby a takto relaxujte dvakrát denne niekoľko minút.

Dôležité je aj rozhýbať očné svaly. Postavte sa k oknu a snažte sa zaostriť do diaľky. Celý deň totiž zaostrujete najmä do blízka. Skúste každých 20 minút odvrátiť zrak od monitoru. Zamerajte sa na vzdialený predmet a prechádzajte po ňom očami smerom hore a dolu. Uvoľnia sa vám tak okohybné svaly.

Dôležité je aj pohybovanie očami. Opakovať ho treba dvadsaťkrát. V prvej fáze pohybujte očami za zatvorenými viečkami hore a dolu, potom sprava doľava. Potom cviky zopakujte s otvorenými očami.

Ako posilniť očné svaly
Netlačte na oči, ale ponechajte takto tri až päť minút.

Žmurkajte tak rýchlo, ako dokážete a počítajte do desať. Potom zatvorte oči pevne na tri sekundy a oči otvorte.

Poriadne zatvorte oči, napočítajte do päť a potom oči doširoka otvorte a počítajte opäť do päť. Cvičenie opakujte tri až päťkrát.

Gúľajte očami z ľavej strany na pravú a z pravej na ľavú. Krátko si oddýchnite a cvik opakujte tri- až päťkrát.

Viete, že…

fungovanie oka možno prirovnať ku klasickému fotoaparátu.

šošovka v oku tiež láme svetelné lúče odrazené zo všetkých predmetov v okolí, tie potom prechádzajú rohovkou a šošovkou, aby sa zobrazili na sietnici aj v oku sa zobrazuje všetko prevrátene, obraz sa opäť správne prevracia až v mozgu

na sietnici je viac ako 126 miliónov nervových buniek, ktoré menia svetlo na nervové impulzy

oko obklopuje šesť dôležitých svalov, ktoré ho otáčajú

základnou ochranou očí sú očné viečka, ďalšiu zaisťujú slzy, ktoré vymývajú špinu z oka, žmurkanie ich roztiera po celom povrchu oka

dvaja ľudia nemôžu vidieť jeden predmet úplne rovnako, pretože každý ho vidí z iného uhla

oči všetkých ľudí sa líšia, dokonca ani oči jedného človeka nie sú rovnaké.

Čítajte Pravdu bez reklamy

Svižnejší web a články bez rušenia. Žiadne reklamy iba za 1,50 € mesačne.

Pravda bez reklamy
debata chyba