Bez bolestí chrbta? Pomôže správne sedenie

Prevenciou problémov s chrbticou je správne sedenie. Možno si ani neuvedomujete, akú časť života strávite sedením. Hovorí sa, že človek tretinu svojho života prespí. Takmer určite potom ďalšiu tretinu presedí.

, 22.01.2014 06:00
Ilustračné foto. Foto: SHUTTERSTOCK
chrbát, chrbtica, sedenie, fitlopta Ilustračné foto.

Sedenie je pritom na rozdiel od ležania statickou záťažou, ktorej by sa človek v podstate mal vyhýbať. Netreba však brať veci absolútne, sú tisíce činností, ktoré robíme v sede, a ak sa budeme trochu snažiť, sedenie prestane byť „rizikovým“.

Ako to docieliť? Správnym podoprením chrbtice. Sklon operadla by však nemal byť presne 90 stupňov, ale ideálne 100 až 110. Chybu s kolmým sedením často robia šoféri a tým svoju chrbticu príliš zaťažujú. Kým os trupu by s nohami nemala zvierať pravý uhol, o jeho dodržanie by ste sa mali snažiť, pokiaľ ide o chodidlá s predkolením a tiež predkolenie so stehnami. Vhodný je tzv. chlapský sed so široko rozkročenými nohami. Každý, komu je jeho medzistavcová platnička v driekovej oblasti milá, sa práve podvedome pomrvil na stoličke a napravil svoje krivé sedenie so zaguľateným chrbtom.

Pokúste sa o správny sed s chránenou pozíciou chrbtice zakaždým, keď si sadáte. Skontrolujte „svoje uhly“ a pokúste sa nezotrvať dlho v jednej polohe. Ak v práci musíte sedieť niekoľko hodín, skúste si aspoň z času na čas sadnúť na fitloptu alebo PC vankúš. Dnes je už k dispozícii množstvo pomôcok v štýle „nestabilnej stoličky“. Takéto sedenie umožňuje stimulovať tie svaly chrbtového korzetu, ktoré pri iných činnostiach dostatočne nezapájame. Podporuje predovšetkým hlboké chrbtové svaly a ustavičnou zmenou ťažiska na sedadle sme nútení meniť polohu tela. Dochádza tak k optimálnemu postaveniu nervovej, svalovej a kostrovej sústavy.

Nemali by ste zabúdať ani na sedenie za volantom, najmä pri dlhších cestách. Vtedy dbajte najmä na postavenie driekovej chrbtice, pretože pri nesprávne zohnutom chrbte je klinovito deformovaná medzistavcová platnička dlhodobo vystavená riziku poškodenia otrasmi a nárazmi. Polohu driekovej chrbtice zvoľte tak, aby sa opierala v mieste, kde sa najviac ohýba dopredu.

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

Čítajte Pravdu bez reklamy

Svižnejší web a články bez rušenia. Žiadne reklamy iba za 1,50 € mesačne.

Pravda bez reklamy
debata chyba
Viac na túto tému: #chrbát #chrbtica #sedenie