Opaľovať? Áno, ale zdravo

, 25.06.2017 06:00
dovolenka, more, dieta, mama
Ilustračné foto. Autor:

Slnko k svojmu životu potrebujeme. Bez slnka by neexistoval život. Ak to však so slnením preháňame, môžeme si spôsobiť chronické poškodenie kože, najmä jej predčasné starnutie. Tým najvážnejším však je rakovina kože (bazocelulárny karcinóm, karcinóm dlaždicového epitelu a melanóm, takzvanú čiernu rakovinu).

Preto je dôležité, aby sme sa správne chránili. Nárast výskytu rakoviny kože podľa všetkého úzko súvisí so zvyšujúcou sa obľubou outdoorových aktivít a dovoleniek trávených na slnku. Odborníci si myslia, že štyrom z piatich prípadov rakoviny kože by bolo možné zabrániť jednoduchými opatreniami. Čím skôr si zvykneme na zásady bezpečného pobytu na slnku, tým lepšie pre nás.

„Dôležitou ochranou je nosenie slnečných okuliarov, vhodný odev, pokrývka hlavy a, samozrejme opaľovacie krémy,“ hovorí dermatovenero­logička Ľudmila Lipková. Ako dodala, dôležité je myslieť na to, že oblečenie hrá dôležitú úlohu v ochrane pred slnečnými lúčmi, ale ponúka len čiastočnú a obmedzenú ochranu. V súčasnosti už aj textilný priemysel nasleduje trendy v tejto oblasti a uvádza na trh výrobky s UV filtrami a ich výšku uvádza v označení výrobku.

„Pokiaľ ide o opaľovacie krémy, na trhu je v súčasnosti široký sortiment a pri ich výbere treba brať do úvahy niekoľko ukazovateľov. Na tvár a menšie plochy kože je vhodné použiť krém, na celé telo je lepšie použiť mlieko alebo olej. Pri mastnejšej alebo aknóznej pleti je lepšie použiť nemastné mlieka, aby neupchávali póry. Pri výbere si všímame výšku ochranného faktora. Jeho výšku si vyberáme v závislosti od fototypu osoby, jej veku, času, ktorý chceme na slnku stráviť, predpokladanej intenzity slnečného žiarenia, ale i skutočnosti, či budeme na slnku prvýkrát alebo opakovane,“ konštatovala dermatovenero­logička.

Viete, aký ste fototyp?

Každá koža má inú citlivosť na slnečné žiarenie. Približný odhad citlivosti kože je možný pomocou fototypu. Nechránená koža môže byť vystavená slnku bez rizika začervenania (prah začervenania kože) len po určitý čas. Prah začervenania kože sa pri jednotlivých fototypoch líši. Riziko spálenia kože závisí od geografickej polohy, ročného obdobia, hodiny dňa, trvania slnečného žiarenia, ako aj od miery zhnednutia kože, ešte pred kontaktom so slnkom.

Fototyp 1
Veľmi svetlá, citlivá koža, pehy, svetlé oči, červené alebo blond vlasy, rýchle začervenanie, ale žiadne zhnednutie. Prah začervenania kože asi 10 minút.

Fototyp 2
Svetlá, citlivá koža, svetlé oči, svetlé vlasy, rýchle začervenanie, ale len pomalé zhnednutie. Prah začervenania kože asi 10 až 20 minút.

Fototyp 3
Stredne svetlá koža, tmavé vlasy, tmavé oči, zriedkavo sa spáli, jednoducho a pomaly pigmentuje. Prah začervenania kože asi za 30 až 45 min.

Fototyp 4
Tmavá koža, tmavé oči, tmavé vlasy, zriedkavo sa spáli, rýchlo a výrazne zhnedne Prah začervenania kože asi za 30 až 45 min.

Fototyp 5
Tmavá koža, tmavé oči, tmavé vlasy, zriedkavo sa spáli, koža menej citlivá na slnečné žiarenie. Prah začervenania kože asi za 60 min.

Fototyp 6 Veľmi tmavá koža, tmavé oči, tmavé vlasy, zriedkavo sa spáli, koža menej citlivá na slnečné žiarenie. Prah začervenania kože asi 90 min.

Oplatí sa vedieť…

Účinok UVA a UVB žiarenia na kožu: Spektrum slnečného žiarenia je široké. Obsahuje ultrafialové (UV) žiarenie, viditeľné svetlo a infračervené žiarenie. UV žiarenie je v prevažnej miere zodpovedné za zhnednutie kože, spálenie, predčasné starnutie kože a poškodenie kožného tkaniva.

UVB žiarenie je zodpovedné za zhnednutie kože a hlavne za jej spálenie. Viacnásobné spálenie zvyšuje riziko vzniku rakoviny kože v dospelosti (poškodenie kože slnečným žiarením sa udialo dávno predtým, než sa vyvinie nádor).

UVA žiarenie preniká hlboko do kože a poškodzuje elastické vlákna spojivového tkaniva. V dôsledku toho klesá elasticita kože a vznikajú vrásky. UVA žiarenie urýchľuje tiež tvorbu stareckých škvŕn a je zodpovedné hlavne za tzv. slnečnú alergiu.

Ochranný faktor vyjadruje úroveň ochrany pred UVB žiarením. Ak napríklad nechránenej koži hrozí pri pobyte na slnku spálenie do 15 až 25 minút, môže sa po nanesení dostatočného množstva (2 mg/cm2) produktu s faktorom 25 a pri vhodnom správaní, chrániť 4 až 6 hodín. Pri veľmi intenzívnom žiarení (veľhory, trópy alebo pri mori) sa tento čas skracuje.

UV index je medzinárodne uznávaný spôsob merania intenzity ultrafialového žiarenia vyžarovaného slnkom, na konkrétnom mieste a v konkrétnom čase. Jeho výpočet na základe meraní vykonávajú certifikované autority. Na Slovensku to je napr. Slovenský hydrometeorologický ústav. Ide o jednoduchú číselnú škálu (0 až 11+). Čím je vyšší, tým je riziko spálenia kože väčšie.

Na čo by ste nemali zabúdať

  1. ochranný faktor používaný na ochranu pred slnečným žiarením by mal mať minimálne dvojnásobnú hodnotu nameraného UV indexu. Pre zvlášť citlivé osoby sa odporúča ochranný faktor minimálne 15
  2. výrobky s chemickými UV filtrami je potrebné aplikovať 20 minút pred slnením
  3. pri každej aplikácii je potrebné naniesť dostatočné množstvo výrobku, čo je 2 mg/cm2 pokožky, čo je pre dospelú osobu asi 6 čajových lyžičiek = 35 g/výrobku; pričom 1 g = 1 ml
  4. dávka naneseného výrobku sa znižuje po plávaní, osušení, ležaní na osuške spotení, preto je potrebné aplikáciu opakovať niekoľkokrát, aj keď je výrobok označený ako vodoodolný. Zníženie dávkovania o polovicu môže znížiť účinnosť ochrany až o dve tretiny
  5. opaľovacie krémy by ste si nemali zamieňať s výrobkami dennej kozmetiky, ako sú denné krémy, telové mlieka a iné, ktoré ani v zložení, ani v označení nespĺňajú kritériá pre výrobky na ochranu pred slnečným žiarením i napriek tomu, že sú obohatené o UV filtre

Rady, na ktoré by ste mali pamätať

  • Vyhýbajte sa vonkajším aktivitám v čase obeda. Najsilnejšie slnko je medzi 11. a 15. hodinou. Pokiaľ musíte byť v tomto čase vonku, snažte sa zdržiavať hlavne v tieni.
  • So slnením začínajte postupne – spočiatku sa vystavte slnku len na krátky čas a opaľovanie predlžujte pozvoľna. Bez predchádzajúcej prípravy kože sa nikdy nevystavujte intenzívnemu pôsobeniu slnečných lúčov.
  • Chráňte sa pred slnkom, ktorého účinok sa môže zosilňovať odrážaním od piesku (odráža asi 50 % UV žiarenia), vody (odráža 50 % žiarenia), snehu (odráža až 90 % UV žiarenia), ľadu či dlažby.
  • Pred slnkom sa chráňte aj keď je zamračené. Slnečné lúče dokážu prenikať aj cez oblaky – tie prepúšťajú podľa rôznych údajov až do 90 % UV žiarenia. V tieni sa dávka žiarenia znižuje asi na polovicu. Slnečné lúče na kožu pôsobia aj cez ľahké oblečenie, dokonca aj cez okná či čelné sklo auta.
  • Noste dlhé rukávy a dlhé nohavice. Najvhodnejšie sú z husto tkanej látky.
  • Noste klobúk so širokou strieškou, ktorý dokáže zatieniť celú tvár, krk a uši. Nezabúdajte, že šiltovky či malé klobúčiky chránia len tú časť hlavy, ktorú priamo zakrývajú.
  • Noste slnečné okuliare, ktoré chránia pred UV žiarením. Okrem očí ochránia aj tenkú citlivú pokožku v ich okolí.
  • Používajte krémy na opaľovanie s dostatočným ochranným faktorom. Naneste odporúčané množstvo prípravku na pokožku asi 30 minút predtým, ako idete von a potom sa znovu natierajte aspoň každé 2 hodiny, ale tiež po každom plávaní či pri výraznom potení.
  • Používajte len krémy, ktoré chránia pred UVB aj UVA žiarením.
  • Nezabúdajte používať ochranné krémy aj vo vode – do hĺbky 1 metra preniká 50 % UVB a 75 % UVA žiarenia. Počítať musíte aj s odrazom slnečného žiarenia od vodnej hladiny, ktoré aj pri plávaní pôsobí na vašu tvár, hlavu, krk a ramená. Pri kúpaní je vhodné používať vodoodolné prípravky.
  • Pokožka sa rýchlejšie spáli vo vysokých nadmorských výškach. S každými pribúdajúcimi tisíc metrami nadmorskej výšky sa intenzita UV žiarenia zvyšuje o 15 %.
  • Žiarenie v soláriu je rovnako nebezpečné ako slnko. Najmä u detí je opaľovanie v soláriách vyslovene škodlivé.
  • Deti do 1 roka veku by nemali byť slnečnému žiareniu vystavené vôbec, u starších detí treba dbať na vysokú ochranu pred UV žiarením, keďže detská pokožka je najcitlivejšia na spálenie. Melanóm síce len veľmi zriedka postihuje deti, no pokožka má dobrú pamäť a nezodpovedné opaľovanie v detstve nám môže „spočítať" v dospelosti v horšom prípade aj vznikom rakoviny.
Ilustračné foto.
Ilustračné foto. Autor: SHUTTERSTOCK

Deti: Pozor na úpal a pitný režim

Pozor na úpal

Jedným z rizík, ktoré hrozia deťom s nastávajúcim teplým počasím, je výskyt úpalu. Vzniká intenzívnym, priamym slnečným žiarením na nechránenú hlavu dieťaťa. Úpal sa prejavuje zvýšenou teplotou, bolesťami hlavy, povrchným a zrýchleným dýchaním, rýchlym pulzom a nevoľnosťou. Rodičia by mali na to myslieť a kontrolovať, aby deti počas horúcich dní nosili ľahký, svetlý, vzdušný odev, pokrývku hlavy, kvalitné slnečné okuliare a používali krémy proti UV žiareniu s vysokým ochranným faktorom. Zvýšená fyzická námaha by sa mala prispôsobiť prostrediu, deti by si mali robiť častejšie prestávky v tieni a v čase medzi 11. až 15. h sa nevystavovať slnečným lúčom.

Kontrolujte potraviny

Stravovanie detí v lete by sa malo riadiť zásadami, ktoré znižujú riziko poškodenia zdravia, vyplývajúce z konzumácie nevyhovujúcich potravín. Sú to napríklad údeniny, mäkké salámy, rôzne typy majonézových šalátov, niektoré mliečne produkty, cukrárenské výrobky, zmrzlina a podobne. Základnou zásadou je dôkladné chladenie všetkých druhov potravín, ktoré by pri ich nesprávnom uskladnení mohli predstavovať potenciálne riziko pre zdravie. Dôležité je vyhýbať sa spomenutým typom potravín a uprednostňovanie bezpečných potravinárskych produktov, ktoré nepredstavujú pre detský organizmus riziko. Ovocie a zeleninu, ktoré deti v letnom období konzumujú vo väčšom množstve, je potrebné dôkladne poumývať pod tečúcou pitnou vodou.

Pitný režim

Mimoriadne dôležité je dodržiavať pitný režim a piť dostatok tekutín. Na uhasenie smädu je vhodná voda, minerálne vody a nesladené ovocné čaje.

Ilustračné foto.
Ilustračné foto. Autor: SHUTTERSTOCK

So športom opatrne

Zvýšená úrazovosť predstavuje závažný zdravotnícky problém. V tomto období sa deti vo zvýšenej miere venujú najrôznejším druhom športu, čo so sebou prináša okrem pozitív aj riziko úrazov, ktorých následky v niektorých prípadoch predstavujú doživotný zdravotný hendikep, resp. dieťa trvalo invalidizujú. Na vysokej úrazovosti detí sa nemalou mierou podieľa tiež cestná premávka; dopravné úrazy predstavujú samostatnú kapitolu detskej úrazovosti, pričom často ide buď o úrazy fatálne, alebo o ťažké polytraumy s doživotnými následkami. Počas prázdninových mesiacov sú deti menej sústredené a uvoľnené, z čoho vyplýva zvýšené riziko poškodenia zdravia, zapríčinené ich neopatrnosťou. Je nevyhnutné dbať na to, aby dieťa pri športovaní zachovávalo niektoré bezpečnostné opatrenia, ako napr. nosenie chráničov na rukách a nohách pri korčuľovaní, nosenie bezpečnostnej prilby pri bicyklovaní a korčuľovaní, dodržiavanie pravidiel cestnej premávky a pod. Pri rôznych druhoch vodných športov by dieťa nikdy nemalo preceňovať svoje fyzické sily.

Zdroj: uvzsr.sk

Pieskovisko: Často zdroj ochorení či poranení

Pri návšteve otvoreného pieskoviska zriadeného v rámci občianskej vybavenosti si všímajte jeho celkovú úroveň, či nie je poškodená obruba, ale aj hrubé znečistenie vrátane biologických exkrementov. "Zdravotné riziká pre dieťa môžu byť mikrobiálne a mechanické. V rámci mikrobiálneho rizika sa pri nedostatočnej hygiene môže na pieskoviskách nakaziť rôznymi bakteriálnymi, parazitárnymi a vírusovými ochoreniami ako toxokaróza, toxoplazmóza, giardióza, salmonelóza, helmintózy. Pokiaľ ide o mechanické poškodenia, rizikové bývajú najmä poranenia injekčnými ihlami alebo rozbitým sklom, voľne pohodenými v pieskovisku,“ zdôrazňuje vedúca odboru hygieny detí a mládeže Úradu verejného zdravotníctva Slovenskej republiky, docentka Jana Hamade.

V rámci prevencie proti nákazám na otvorených pieskoviskách je podľa jej slov dôležité dôsledne dodržiavať preventívne opatrenia. "Pieskoviská sa musia pravidelne kontrolovať, odstraňovať z nich ihly, sklo i ďalšie odpadky a tiež zabrániť vstupu zvierat na ne. Rodičia by mali dbať na to, aby deti dodržiavali základné hygienické návyky a rešpektovať pokyny pediatra, pokiaľ ide o očkovania. Nezabúdajte ani na pravidelné odčervovanie a povinné očkovania zvierat,“ dodáva odborníčka.

Ak sa dieťa na pieskovisku poraní znečistenou injekčnou striekačkou, je nevyhnutné ranu ošetriť, dezinfikovať a ihneď informovať pediatra, ktorý rozhodne o ďalšom postupe, prípadnom očkovaní proti hepatitíde typu A a B, pravidelných sérologických vyšetreniach, respektíve o sledovaní zdravotného stavu dieťaťa počas šiestich mesiacov. Pri hrách na pieskovisku určite nezabudnite na dozor dospelej osoby, aby zabránila deťom konzumovať znečistený piesok, z ktorého hrozí ktorákoľvek z uvedených infekcií.

Viete, že?

  • povinnosťou prevádzkovateľa pieskoviska je viesť v zmysle § 2 ods. 1 vyhlášky MZ SR č. 521/2007 Z.z. o podrobnostiach o požiadavkách na pieskoviská, záznamy o pravidelnom čistení, prekopávaní, prehrabávaní a polievaní pieskoviska pitnou vodou. Ak dávajú rodičia podnet na verejné pieskovisko, je potrebné adresovať ho zriaďovateľovi ihriska s pieskoviskom. Vo väčšine prípadov je to samospráva, resp. obec. V prípade pieskoviska, ktoré je súčasťou vonkajšieho areálu zariadenia pre deti a mládež, adresujte podnet príslušnému regionálnemu úradu verejného zdravotníctva SR, ktorý v danom zariadení vykonáva štátny zdravotný dozor. Zákonom stanovená lehota na vybavenie podnetu je 30 dní.
  • k najčastejším nedostatkom otvorených pieskovísk vlaňajších kontrol patrili poškodené ochranné nátery hračiek a drevených obkladov, ktoré v niektorých prípadoch chýbali na betónových obrubách pieskovísk.

Hygienický štandard sa zlepšuje

Celkový hygienický štandard areálov detských ihrísk sa v posledných rokoch zlepšuje. "V Bratislavskom kraji sa robila pravidelná údržba pohybových atrakcií, zabezpečovalo sa i čistenie plôch vrátane kosenia trávy. Pieskoviská v kontrolovaných predškolských zariadeniach sa vo väčšine prípadov prikrývajú netkanou textíliou. V Trnavskom kraji sa v rámci štátneho zdravotného dozoru v predškolských zariadeniach kontrolovala aj technická úroveň a čistota prevádzkovaných pieskovísk. Ich celkový hygienický štandard bol u väčšiny prevádzkovateľov vyhovujúci. Pieskoviská v predškolských zariadeniach sú väčšinou ohradené a v čase nevyužívania prekryté plachtou. Proti vnikaniu zvierat sú chránené oplotením areálu a tiež zabezpečením ochranného krytu pieskoviska,“ konštatovala docentka Jana Hamade. Dodala, že legislatíva na úseku verejného zdravotníctva striktne nevyžaduje pravidelnú výmenu piesku, nakoľko by nezaručila jeho dlhodobo vyhovujúcu kvalitu. "Tá sa dá zabezpečiť jedine pravidelnou údržbou pieskoviska, jeho polievaním, prehrabávaním a prekopávaním,“ dodala.

Zdroj: uvzsr.sk

Ako v lete zvládnuť cestovanie s deťmi

Opäť je tu leto a s ním čas dovoleniek. Za oddychom radi cestujeme po Slovensku, ale aj do zahraničia. V minulom roku dominovali domáce destinácie, zo zahraničných najmä Chorvátsko, ktoré je pre nás svojou vzdialenosťou ľahko dostupné aj autom. To však so sebou prináša aj isté obmedzenia.

Ilustračné foto.
Ilustračné foto. Autor: SHUTTERSTOCK

Cesta do Chorvátska zaberie vždy viac ako 6 hodín. Dlhší pobyt v aute vie byť náročný, najmä ak necestujete sami. Únava z cestovania dolieha aj na dospelých, na deti ešte viac. Všetko je pre ne nudné a nezaujímavé. Ideálne je pripraviť sa na dlhú cestu vopred. Keďže viete, že cestovanie v aute môže byť v niektorých aspektoch obmedzujúce a náročné, dôkladná analýza ponuky hračiek či kvalitnej detskej literatúry je určite dobrý nápad. Treba sa však držať jednoduchých pravidiel a brať ohľad na unaveného šoféra. Hračky by preto nemali byť nijako výstredné – nemali by pískať, kričať či pišťať, v opačnom prípade totiž hrozí, že šofér od zúfalstva zbehne na najbližšiu poľnú cestu. Medzi hračkami či aktivitami pre deti dnes nájdete rôzne vychytávky, ale aj staré osvedčené hry.

Tipy na cestovanie od detskej psychologičky Márie Tóthovej Šimčákovej:

Ako rodič sa potrebujete pripraviť a pred dlhou cestou pripravte pre dieťa v aute program. Jeho stres odbúrame vtedy, ak budeme my dospelí pripravení a budeme vedieť, čo nás čaká. Deti rady počítajú, tak to využite. Nech počítajú mosty, nákladné autá, autobusy, skrátka čokoľvek, čo momentálne môžu vidieť. Môžete medzi sebou súťažiť, kto prvý zbadá modré alebo zelené auto, buldozér, sanitku alebo niečo akokoľvek nezvyčajné.

S únavou môžu nastúpiť nepríjemné detské prejavy a otázky typu: „Kedy tam už budeme?” Zásadne na ne odpovedajte: „Až tam budeme.” Nesnažte sa odpovedať konkrétnym časovým údajom, keďže deti to berú doslovne. Radšej pozornosť detí upriamte na jednotlivé prestávky a k nim smerujte ich očakávania.

Ak uprednostňujete knihy, no vaše dieťa si nevie predstaviť chvíľu bez modernejšej technológie, existuje riešenie. Čo tak vyskúšať interaktívnu formu hrania či čítania? Pomocou interaktívnej ceruzky môžu vaše deti spoznávať svet zvierat, prezerať si atlas sveta alebo sa hravo učiť tak, že si to ani nevšimnú. Interaktívna forma obsahuje rôzne kvízy, dáva deťom všeobecný prehľad a neraz prekvapí aj dospelých. Spoznávať svet rozprávok či učiť sa cudzí jazyk nebolo nikdy zábavnejšie! Cestovanie s knihou bude veselé a čítanie kúzelné. Určite ho oceníte aj počas dovolenky, len tak pri vylihovaní pod slnečníkom.

Zaberajú slovné hry ako hra Na čo myslím. Niekto myslí na určitú vec alebo zviera a dieťa musí klásť otázky, na ktoré môžete odpovedať len áno alebo nie. Deti rôzneho veku zvládnu aj hru Začni slovo a na posledné písmeno slova tvoria ďalšie. Môže byť hra na orientáciu v mape, kde ich naučíme, ako sa v navigácii či mape zorientovať. Poučná je aj hra na malých policajtov. Deti budú na určitom úseku sledovať porušovanie predpisov, napríklad, rýchlosť, nezapnuté pásy, telefonovanie. Môžu počítať, koľko vodičov spáchalo priestupok a aký a pochopiteľne môžu „pokutovať” aj svojho rodiča za volantom.

ZDROJ: www.kuzelnecitanie.sk

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

#slnko #pokožka #opaľovanie #leto 2017
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku
Ponuky zo Zľavy.Pravda.sk