Predsavzatia na začiatku roka: Zabudnite na slovo musím

, 09.01.2019 06:00
UP zdravie, cvicenie
Predsavzatia si dávajú viac ženy ako muži. A sú to opäť ženy, ktoré sa ich vzdávajú skôr ako muži. Autor:

Novoročné predsavzatia si každoročne dáva až 70 percent z nás. Lenže pozor! Dôležité je, aby neboli nereálne. Zvlášť ženy majú tendenciu preháňať. Napríklad schudnúť dvadsať kíl do jari.

To sú nedosiahnuteľné ciele, na ktorých predsavzatia často stroskotávajú. Majú teda vôbec zmysel? „Novoročné predsavzatia majú zmysel. Musia byť však konkrétne, aby sme ich vedeli dobre kontrolovať. Zabudnite na slovo musím, nahraďte ho slovom chcem. A mali by byť splniteľné,“ hovorí psychologička Svetlana La Garde.

„Mal by to byť môj originálny príbeh. Ak si poviem, že sa začnem venovať angličtine, tak je to fajn, ale výsledok môže byť taký, že sa jej budem venovať iba občas alebo budem chodiť do kurzu, ale keď jej nebudem venovať konkrétny čas, výsledkom bude, že sa síce budem venovať angličtine, ale vo výsledku sa nič nenaučím. Lepšie je formulovať to napríklad tak, že do júna zvládnem 300 anglických slov, čo znamená, že každý deň sa chcem naučiť tri slovíčka, čo je motivujúce, lebo to dokážem splniť,“ približuje spôsob, ako od predsavzatí neupustiť, psychologička.

Pokračuje: „Potom si stanovím kroky, kedy a koľko sa tomu budem venovať. Napríklad každý deň ráno 20 minút a večer 20 minút. Kontrolou mi bude, že si prečítam nejakú krátku stať z knihy pre deti a porozumiem jej. To prináša radosť. Je dobré, ak svoj zámer pretavený do konkrétneho cieľa zverejním a zabezpečím tak prirodzenú kontrolu. Buďte pozitívni, doprajte si odmenu a netýrajte sa za občasné zlyhania.“

Podľa psychologičky však neexistujú seriózne štúdie, ktoré by to potvrdzovali. Podľa jej slov sa ženy možno častejšie vzdávajú preto, že často volia medzi „ ja a moja rodina“. Rodina vždy vyhrá. "Ak má žena venovať čas iba sebe, často to vníma ako sebeckosť, respektíve nezodpovednosť voči rodine. Naučili nás to naše mamy a často to „zneužívajú“ muži.

Muž je predsa ten, čo sa stará o rodinu, žena zabezpečuje každodennú prevádzku. Je to fantastická výhovorka, lebo zdanlivo víťazí nejaká falošná predstava o morálke. Ja si to predsa nemôžem dovoliť, lebo deti, rodina… Zabúdame na to, že rodina a deti sú spokojné a šťastné vtedy, keď majú spokojnú a šťastnú mamu," vysvetľuje Svetlana La Garde.

Nie je ani pravdou, že novoročné predsavzatia sú pre ľudí, ktorí majú slabú vôľu. Svetlana La Garde hovorí, že ak nás niečo baví, na to nepotrebujeme vôľu. Robíme to s radosťou. "Všetky predsavzatia by mali mať v sebe niečo, čo máme radi. Pomáha aj automatizácia činností (ako pri umývaní zubov, tiež sa nám vždy nechce, ale nepremýšľame nad tým, jednoducho to robíme).

Aj keď chcem schudnúť a nebaví ma cvičenie, tak si môžem svoje predsavzatia naformulovať smerom k zmene jedálneho lístka. A naopak. Čo je pre mňa menej bolestné, čoho sa viem vzdať ľahšie. Mám rada jedlo, chcem si ho dopriať, aby som schudla, budem sa viac hýbať, nechám auto doma, budem chodiť. Ono je to trochu zložitejšie, odporúčam predsavzatia a ich formuláciu konzultovať s niekým, kto mi pomôže. Odborník, dobrý kamarát, rodina," vraví.

Aby sme pri svojich predsavzatiach vydržali, mali by sme ich rozpracovať do krokov, nastaviť systém kontroly, odmeňovať sa a hlavne veriť, že to dokážeme. „Moja kamarátka schudla, za každých päť kíl jej manžel kúpil nové šaty. Z morbídne obéznej sa stala fešná moletka. Ale to bol jej recept. Každý by mal popremýšľať nad svojím. Odporúčam, ak niečo naozaj chcete zmeniť, osloviť odborníka, dietológa, psychológa, kouča, dobrého učiteľa. Niekedy stačí naozaj dobrý a úprimný priateľ,“ konštatovala psychologička Svetlana La Garde.

Osem tipov, ako začať nový rok zdravšie

Nikdy nie je neskoro začať pracovať na nových predsavzatiach. Čo robiť, aby boli aj splniteľné?
  • Buďte aktívni: Aspoň 150 minút týždenne venujte miernemu cvičeniu, alebo 75 minút intenzívnemu, prípadne skombinujte oboje. Fyzická aktivita je niečo, čo pomôže vášmu telu udržať sa v dobrej kondícii – a stačí napríklad chodiť každý deň pešo po schodoch.
  • Buďte realistickí: Veľmi často ľudia porušujú novoročné predsavzatia preto, že sú nereálne. Dávajte si teda také, ktorá sú splniteľné, a začnite po malých dávkach. Nezdravých návykov sa nezbavíte za jeden deň.
  • Jedzte zdravšie: Začnite tým, že v prvých dňoch odstránite jedno nezdravé jedlo z jedálnička, nie všetky naraz, to by ste pravdepodobne nevydržali dlho. Pri úspechu pokračujte vyradením ďalšieho a tak ďalej. Vyberajte si zeleninu, ovocie, celozrnné výrobky, nízkotučné atď.
  • Schudnite: Tým, že sa pokúsite znížiť svoju váhu, znížite aj riziko vzniku kardiovaskulárnych ochorení. Cvičte, strážte si prijaté kalórie.
  • Nefajčite: Fajčenie je ďalším z rizikových faktorov v prípade srdcových ochorení.
  • Nesnažte sa mať príliš veľa riešení: Nie je predsa pravidlom, že musíte pokryť predsavzatiami všetky oblasti života – vyberte si len jednu alebo dve (ako napríklad zdravú výživu, odvykanie od fajčenia či zvládanie stresu a hnevu), ktoré sú pre vás najdôležitejšie, a stanovte si dosiahnuteľné ci­ele.
  • Nastavte si naozaj vlastné predsavzatia: Podľa toho, čo chcete vy, nie, čo chce vaše okolie. Dosiahnuteľnosť potom bude pre vás reálnejšia, ako keď budete plniť priania niekoho iného.
  • Odmeňujte sa: Do svojich plánov zahrňte aj kontrolu plnenia predsavzatí, rozhodnite sa, kam by ste chceli dôjsť napríklad počas šiestich mesiacov, a stanovte si pre seba odmenu, ak svoje ciele budete plniť priebežne.

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

#životný štýl #zdravé stravovanie #Nový rok #chudnutie v novom roku
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku