VIDEO: Prebdeli ste volebnú noc? Toto sú najväčšie chyby pri zaspávaní

Problémy so spánkom trápia čoraz viac ľudí. Mnohí z nás sa každý deň budia unavení napriek tomu, že spali aj desať hodín. Nervózne prehadzovanie sa počas noci, neschopnosť zaspať či budenie sa ešte unavenejší než pred spánkom je realitou všedných dní mnohých z nás. My sme sa preto opýtali lekára zaoberajúceho sa spánkom, ako predísť nepokojným nociam.

, , 17.03.2019 07:00

VIDEO: Pozrite si rozhovor s pneumológom Imrichom Mucskom o tom, ako mať zdravý a kvalitný spánok a čo všetko môže spôsobovať nespavosť.

Pneumológ Imrich Mucska pre TV Pravda vysvetlil, že zdravý a kvalitný spánok pozostáva zo spánkových cyklov, ktoré sú v počte 4 až 5 počas jednej noci. "Jeden spánkový cyklus trvá zhruba 60 až 90 minút. V prvom a druhom štádiu spánku sme ľahko zobuditeľní a zobudia nás aj bežné svetelné či zvukové podnety,” povedal Mucska. Najkvalitnejší spánok je podľa neho v tretej fáze, lekármi nazývaný aj Delta spánok alebo spánok s pomalými vlnami. Tento spánok je takzvaný ťažký a sme ťažko zobuditeľní. Nasleduje štvrtá fáza spánku nazývaná aj REM ( Rapid Eye Moment), teda rýchly pohyb očnou bulvou. "V tomto štádiu máme početné sny a ukladáme si pamäťové a citové vlohy, ktoré zažijeme cez deň. Tieto cykly sa opakujú, ale nie sú rovnaké. Na začiatku spánku je dlhší úvodný spánok, ktorý sa postupne skracuje a nad ránom, v poslednom cykle môže aj chýbať, zároveň sa však predĺži REM spánok,” dodal Mucska. Množstvo odborníkov sa snažilo vysvetliť, prečo sa striedajú tieto fázy spánku a podľa posledných štúdií je to najmä kvôli tomu, aby sa regenerovali nervové bunky.

Ako sa však dá definovať zdravý spánok? "Zdravý spánok je definovaný ako osviežujúci spánok. Ráno keď vstaneme, musíme mať pocit kvalitného, oddýchnutého stavu. Tým pádom sme v úplnej psychickej a fyzickej pohode,” povedal Mucska. Zároveň však upozornil na to, že pohľad na to, koľko hodín je potrebné spať je subjektívny. "Niekomu stačí 5 či 6 hodinový spánok a vstane svieži, niekto ani pri desiatich hodinách nemá osviežujúci spánok, a tým pádom ho popisuje ako nekvalitný,” dodal. Podľa neho sú to najmä vonkajšie vplyvy, ktoré nám zdravý spánok narúšajú.

Problémom býva podľa pneumológa zväčša to, že chodíme neskoro spať, prípadne si so sebou do postele berieme problémy, ktoré nás trápia počas dňa. Zlý spánok môže spôsobiť aj pracovanie dlho do noci či pozeranie televízora do neskorých večerných hodín. Najmä laptopy a mobily vyžarujú modré svetlo, ktoré spôsobuje to, že nevieme zaspať.

Na to, aby bol spánok kvalitný odporúča pneumológ dodržiavať niekoľko zásad. Chodiť spať a vstávať v zhruba v ten istý čas, s odchýlkou maximálne 15 až 20 minút a neskracovať si umelo spánok pozeraním televízie. "Ak posunieme spánok, narušíme prvý cyklus, v ktorom je spánok najkvalitnejší. Ten nám potom môže chýbať v rámci regenerácie,” dodal Mucska. Ďalej by sme podľa neho mali mať dostatočne vyvetranú miestnosť a vhodné lôžko. Neodporúča sa však 3 až 4 hodiny pred spánkom piť stimulujúce nápoje a fajčiť. V prípade, ak si ľahneme a nevieme zaspať, lekár odporúča vstať z postele a počkať kým na nás nepríde znova spánok a až potom si ľahnúť.

VIDEO: Chrápanie prerušené poruchami dýchania ohrozuje život. Pozrite si video s otorinolaryn­gológom Tiborom Bartom.

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

Čítajte Pravdu bez reklamy

Svižnejší web a články bez rušenia. Žiadne reklamy iba za 1,50 € mesačne.

Pravda bez reklamy
debata chyba
Viac na túto tému: #spánok #ako dobre zaspávať #zaspávanie