Otázky a odpovede na tému UV-žiarenia

, 26.06.2019 13:00
opaľovanie, UV
Poznáme viacero druhov UV-žiarenia: UVA, UVB a UVC. Autor:

Aké sú negatívne účinky opaľovania a ako sa dokážeme ochrániť pred UV-žiarením?

Chráni hnedá opálená pokožka pred ďalším spálením?

Opálenie pokožky je vlastne reakciou na UV-žiarenie a pred ďalším spálením chráni len čiastočne. Pigment v pokožke pôsobí ako filter, prepustí menej slnečných lúčov, pri fototypoch 1 či 2 však takéto opálenie vytvára zanedbateľnú ochranu.

Môžem sa opáliť až spáliť, ak ma slnečné lúče na koži nepália?

Áno. UV-žiarenie pre jeho nízku energiu na pokožke bezprostredne necítiť. Často sa stáva, že ľudia sa spália na lodi, kde pofukuje vetrík, ale UV-žiarenie sa odráža aj od vody, čím sa jeho účinok násobí. Pritom ľudia spočiatku vôbec necítia, že sa spálili.

Je pravda, že negatívne účinky opaľovania sa sčítavajú?

Áno, hovorí sa o tzv. kumulatívnom efekte opaľovania. Naša koža si každé spálenie pamätá a jej regeneračná schopnosť s vekom klesá. Vidieť to najmä na rukách námorníkov či farmárov, keď sa následkom chronického poškodzovania kože slnkom vytvorí tzv. farmárska koža, takisto na rukách žien navštevujúcich pravidelne soláriá, keď fotostarnutie predbehne ich vlastné biologické hodiny.

Je nevyhnutné opaľovať sa kvôli tvorbe vitamínu D?

V poslednom období sa často hovorí o nedostatku vitamínu D v našej populácii. Je to problémom najmä počas neskorej jesene a zimy, keď sa zásoby „déčka“ z leta minú v priebehu približne troch mesiacov. V tomto období stačí na optimálnu tvorbu vitamínu D pobyt na slnku približne trikrát do týždňa v trvaní 15–30 minút s odhalenou tvárou, rukami, chrbtom a ramenami. Tvorba závisí aj od prítomnosti kožného farbiva melanínu, čím má človek svetlejšiu pokožku, tým viac „déčka“ sa mu tvorí. Za 10 minút sa takto v lete vytvorí aj 10 000 IU (medzinárodných jednotiek) vitamínu D. Takéto krátke slnenie sa nepovažuje za rizikové ani pre starnutie kože, ani pre vznik nádorových ochorení kože.

Chráni potenie pred slnkom?

Pri zvýšenej aktivite a teple dochádza k tepelnej samoregulácii: človek sa potí, pot sa odparuje a vďaka tomu sa telo ochadzuje. Potenie teda pôsobí proti nebezpečnému prehriatiu. Ochrana pred slnkom, ktorú môže dosiahnuť kyselina urokánová obsiahnutá v pote, je však malá.

Chránia textílie pred slnkom?

Oblečenie do istej miery chráni pred UV-žiarením. Miera tejto ochrany závisí od materiálu a jeho spracovania (potlač, zafarbenie). Napríklad mokré tričko dosahuje iba ochranný faktor (SPF) 5. V špeciali­zovaných predajniach možno nájsť funkčné oblečenie pre športové a voľnočasové aktivity, ktoré poskytuje UV-ochranu.

Striekať sa repelentom pred použitím opaľovacieho prípravku alebo po ňom? Aký je správny postup?

Odporúča sa najprv sa natrieť prípravkom na opaľovanie a repelent nastriekať až dodatočne. Ak chceme opätovne naniesť na pokožku opaľovací krém, je potrebné znovu naniesť aj dávku repelentu.

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

#slnko #opaľovanie #UV žiarenie
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku