Ochorenia, ktoré ohrozujú chrbticu

, 06.02.2020 11:00
chrbtica
Myslieť si, že benígny nádor je úplne neškodný, nie je správne. Aj tento vie za určitých okolností zabiť. Autor:

Jednotlivé časti chrbtice nám pomáhajú s rôznymi druhmi pohybu, spájajú nám hlavu s telom... Aké ochorenia ju môžu ohroziť alebo v horšom prípade poškodiť?

Časti chrbtice

Krčná chrbtica. Základnou funkciou tejto časti chrbtice je spojenie lebky a horných končatín ľudského tela. Zvyčajnými príznakmi degeneratívneho ochorenia chrbtice sú bolesti krčnej oblasti spojené s bolesťou zátylku hlavy, oblasti ramien, rúk, tŕpnutím prstov alebo so zníženou citlivosťou prstov.

Hrudná chrbtica. Zohráva významnú úlohu pri tvorbe hrudného koša. Spája rebrá a tvorí ochranu pre pľúca. Najčastejšími príznakmi je tupá, vŕtavá alebo nárazová bolesť v medzi- či podlopatkovej oblasti.

Drieková chrbtica. S jej pomocou sme schopní vykonať rotácie, sedieť, predkláňať a zakláňať sa. Bežnými príznakmi je bolesť v krížoch, vystreľovanie ostrej bolesti do oblasti kostrče, nôh, mravčenie, necitlivosť končatín, poruchy hybnosti dolných končatín.

Krížová chrbtica a kostrč. Krížové stavce sú zrastené spolu do krížovej kosti, ktorá má tvar trojuholníka. Kostrč je anatomické ukončenie chrbtice, stavce kostrče sú zrastené spolu. Ochorenie sa prejavuje bolesťou a tŕpnutím v oblasti konečníka.

Degeneratívne

táto forma je jedným z najčastejších ochorení chrbtice, k najrozšírenejším patrí ochorenie medzistavcovej platničky

Traumatologické

vznikajú náhle, sú spôsobené úrazom, pádom, autonehodou alebo osteoporózou

Zlomeniny. Pri zlomeninách môže dôjsť k prasknutiu tela stavca, odlomeniu výbežkov alebo oblúka stavca, pričom tento výbežok vyvíja tlak na spinálny kanál. Následkom toho nastáva prudká bolesť v oblasti zlomeniny, náhla porucha hybnosti až úplná nehybnosť.

Poranenie miechy. Tento typ poranenia nastáva pri zlomeninách, pričom dochádza k prerušeniu miechy, najčastejšie úlomkom niektorej časti stavca. Medzi ďalšie poranenia patria otrasy a pomliaždenia miechy. Prejavom poranenia miechy je porucha úplnej citlivosti poškodenej oblasti.

Onkologické

patria sem nádorové ochorenia chrbtice a miechy

Nezhubné nádorové ochorenie. Vznikajú na povrchu kože, v podkoží, tkanive, svaloch a v kostiach. Rozlišujeme niekoľko typov. Každý typ závisí od druhu buniek, z ktorých vznikol. Tieto nádory sú dobre ohraničené od ostatného zdravého tkaniva, nemetastázujú, pomaly rastú a ich bunky majú normálny tvar. Aj napriek tomu, že si toto ochorenie vyžaduje správnu diagnostiku a liečbu, po histologickom potvrdení nie je potrebná onkologická liečba, len pravidelné sledovanie. Myslieť si, že benígny nádor je úplne neškodný, nie je správne. Aj on pri nepriaznivom umiestnení (napr. v chrbticovom kanáli) môže vyvolať fatálne zmeny, ktoré vedú k úmrtiu pacienta. V niektorých prípadoch sa môže pôvodne nezhubný nádor zvrhnúť na zhubný.

Zhubné nádorové ochorenie. Zhubné nádory môžu vznikať z rôznych buniek, nemajú ohraničený rast, ich rast je pomerne rýchly, vytvárajú metastázy a tvar ich buniek je atypický. Liečba malígneho ochorenia chrbtice a miechy si vyžaduje náročnú operačnú a pooperačnú onkologickú liečbu.

Ako jednoducho ponaťahovať chrbát

Prvý cvik na uvoľnenie

Sadnite si, natiahnite nohy pred seba.

Nadýchnite sa a s výdychom natiahnite ruky smerom k špičkám prstov na nohách.

Nechoďte do úplnej bolesti, ale ani na seba nebuďte príliš mierni.

Častým cvičením sa vaše svaly uvoľnia a schopnosť dotknúť sa špičiek prstov sa zlepší

Cvik šesťkrát opakujte.

Druhý cvik na uvoľnenie

Postavte sa rozkročmo, ruky sú voľne pri tele.

S nádychom ruky natiahnite smerom nahor, nezakláňajte ale hlavu.

S výdychom sa predkloňte a pravou rukou sa pokúste dotknúť prstov na pravej nohe.

Chvíľu v tejto polohe zostaňte.

Vráťte sa do pôvodného postoja.

S nádychom cvik opakujte, ale pri predklone vymeňte ruky a nohu za ľavé.

Desaťkrát opakujte.

Klasické sklápačky

Chrbát často bolí aj kvôli ochabnutým brušným svalom. Preto je dôležité praktizovať nielen cviky na chrbát, ale aj na brucho.

Ľahnite si na chrbát, ruky dajte pod hlavu alebo natiahnite pred seba. To je síce ťažšie, ale nebude vás to zvádzať zdvihnúť sa švihom.

Nadýchnite sa a s výdychom dvíhajte hlavu aj s ramenami k bruchu.

Necvičte švihom, musia vás zdvihnúť brušné svaly.

Desaťkrát opakujte.

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

#chrbtica #bolesti chrbtice
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku