Tehotenstvo ženám pristane, chrbtici už menej

, 13.02.2020 11:00
fit lopta, tehotenstvo, cvičenie
Okrem typickej bolesti kostrče v sede môže tehotná žena cítiť bolesť aj v oblasti spojenia chrbtice a panvy počas spánku a tiež bolesť vnútornej strany stehien. Autor:

Na ženy s guľatým bruškom je zvyčajne pekný pohľad - najmä pre budúcich oteckov. Ale chrbtici tehotenstvo veľmi neprospieva. Ako predísť bolesti a utrpeniu?

Hoci sa nedá celkom s určitosťou stanoviť presný týždeň, odkedy je možné zaznamenať bolesti chrbtice spôsobené práve tehotenstvom, ženu môžu trápiť prakticky od prvého trimestra. Platí to najmä v prípade, že bolesťami trpela už pred tehotenstvom.

Jednou z prvých ťažkostí je bolesť kostrče, ktorú žena môže pociťovať v sede a pri vstávaní so stoličky. „Už v prvom trimestri je vylučovaný hormón relaxín, ktorého úlohou je uvoľňovať väzivové spojenia najmä v oblasti panvy, kostrče a bedrových kĺbov, čím sa nepatrne menia anatomické pomery jednotlivých štruktúr voči sebe. Panva sa mierne rozširuje, kostrč napriamuje, bedrové kĺby sú voľnejšie,“ opisuje fyzioterapeutka Martina Benedeková z rehabilitačného strediska Centrum Liberta. Práve relaxín spôsobuje nepríjemné pocity počas sedenia. Ak ich chcete zmierniť, zamerajte sa aj na to, na čom sedíte. Ideálna je stolička s pohyblivým sedákom na pružine.

„Okrem typickej bolesti kostrče v sede môže tehotná žena cítiť bolesť aj v oblasti spojenia chrbtice a panvy počas spánku a tiež bolesť vnútornej strany stehien. Vo vyšších štádiách gravidity sa k tomu pridružuje napätie svalov v okolí driekovej chrbtice spôsobenej prehnutím kvôli váhe bruška a zmene ťažiska tela vo vertikále. Preto sa tieto bolesti objavujú najmä v stoji, chôdzi a v dlhodobom statickom zaťažení,“ dodáva Benedeková. Ak proti tomu chcete bojovať, začať by ste mali už pred tehotenstvom. „V tehotenstve to môžete ovplyvniť udržiavaním si váhového prírastku v medziach normy, mať dostatok pohybovej aktivity, najmä chôdze, vyhnúť sa dlhému sedeniu či státiu,“ hovorí fyzioterapeutka.

Poloha počas spánku je tiež dôležitá. „S rastúcim bruškom sa neodporúča spávať na chrbte kvôli tlaku maternice s plodom na dolnú dutú žilu, čím sa zhoršuje návrat krvi touto žilou k srdcu, čo môže viesť k nevoľnostiam. Poloha na bruchu nie je vhodná zo zrejmých dôvodov, najvhodnejší je teda spánok na boku. To, či uprednostniť polohu na pravom, či na ľavom boku, je veľmi individuálne. Občas sa na ľavom boku zmierňuje pálenie záhy, ale zvýrazňujú sa bolesti chrbtice, inokedy je to práve naopak,“ dopĺňa Benedeková. Tak ako je dôležitá správna stolička, napríklad s výkyvovým sedákom na pružine, je správne ležať na matraci, ktorý nie je príliš mäkký a preležaný.

Najvhodnejšou pomôckou pri spaní sú vankúše. Môžete si nimi zvýšiť polohu hlavy, uložiť vankúš medzi kolená, prípadne pod jedno koleno, či podoprieť driekovú chrbticu. Každej žene pomôže niečo iné, preto je potrebné len skúšať, čo viac vyhovuje. „Čo sa týka cvičení, vhodné sú pilates, gravidjoga a cvičenie či plávanie vo vode. Takéto cvičenia však nie sú vhodné pre každého, neriešia konkrétny problém tehotnej ženy a vôbec nie sú vhodné pre ženy s rizikovou graviditou, tie by mali navštíviť fyzioterapeuta, ktorý na základe individuálnych ťažkostí ženy zvolí vhodnú terapiu. Najčastejšie ide o rôzne mobilizácie, relaxáciu svalov, kinesiotaping, špeciálne metodiky, školu chrbta a iné. V neposlednom rade je vhodné si uvedomiť, že úplne všetkým bolestiam chrbtice sa v tehotenstve zabrániť nedá, sú súčasťou prípravy tela na samotný pôrod,“ radí fyzioterapeutka. Vyhnúť sa treba silovým cvičeniam či posilňovaniu chrbtových a brušných svalov.

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

#tehotenstvo #bolesť chrbtice #bolesť chrbta
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku