1. Vymyslite čo najviac slov, ktoré obsahujú na začiatku, v strede alebo na konci slovo:
HRA ............................................................................................................................................................................................................
LET ..............................................................................................................................................................................................................
CHOD ..........................................................................................................................................................................................................

2. Zistite, o aké slovo ide (tréning pozornosti)
Kategória krajiny:
1. KAJSNOPO
2. PNMAAA
3. LOMOKSDVA
Kategória mestá:
1. MVOLECCHAI
2. ZLBUGRAS
3. BIUDRAPEC
Kategória mená:
1. NALEA
2. EBLAZAI
3. JERAND
Kategória zvieratá:
1. AAJCZ
2. EVACRIVE
3. RDPAELO
Kategória povolanie:
1. ATSKIT
2. EJKOPRTTAN
3. LKRIAPAM
Kategória medicínsky odbor:
1. GOREUNLÓ
2. EIARETPD
3. ÉPDROTO

3. Farebné slová
Obrázok zobrazuje slová napísané rôznymi farbami. Je potrebné nahlas vysloviť nie samotné slovo, ale farbu, ktorou je napísané. Keď sa dostanete na koniec textu, zopakujte cvičenie v opačnom poradí.
Slová nájdete na nasledujúcom odkaze: https://www.ruvztv.sk/…%20mozog.pdf
4. Schulteho tabuľka
Veľký simulátor periférneho videnia, pozornosti a rýchlosti čítania. Počas cvičenia by mala byť tabuľka vo vzdialenosti asi 30 až 35 cm od očí, ako pri čítaní knihy. Zamerajte sa na čísla v strede, tak aby ste zrakom pokryli celú tabuľku. Pokúste sa rozhliadnuť okolo stola – bez toho, aby ste pohli pohľadom (využívame len periférne videnie). Nájdite čo najrýchlejšie čísla v poradí od 1 do 25 a snažte sa ich vyslovovať nahlas. Je veľmi dôležité, aby ste neuhli pohľadom zo stredu tabuľky a hľadali čísla iba s periférnym videním. Začiatočníci dokončia úlohu za minútu, ale vaším cieľom je nájsť všetky čísla za 10 sekúnd.

5. Cvičenie prstami
Urobte prstami pravej ruky znamenie víťazstva V a súčasne ľavou rukou urobte znamenie O. K. Potom rýchlo ruky vymeňte – pravá ruka O. K. a ľavá znamenie V. Vymieňajte znamenia na oboch rukách čo najrýchlejšie – robte to oboma rukami vždy naraz a čo najrýchlejšie. Cvičenie rozvíja pozornosť, schopnosť rýchlo prechádzať z jednej úlohy na druhú a komunikáciu medzi hemisférami.

6. Bimanuálne synchrónne písanie
Na toto cvičenie budete potrebovať dva listy papiera a písacie potreby. Keď je všetko pripravené, začnite v kreslení geometrických tvarov oboma rukami naraz – jednou rukou kreslíte kruh, druhou trojuholník. Môžete tiež písať písmená alebo slová (za predpokladu, že počet znakov je rovnaký pre obe ruky).

Synchrónne písanie učí mozog, aby súčasne zvládol viac úloh, čím stimuluje činnosť oboch hemisfér.
Zdroj: úrad verejného zdravotníctva SR
Má niekto vo vašom okolí problém s pamäťou?
Odpovedzte na nasledujúcich 11 otázok a skonzultujte výsledok s príslušným odborníkom. Odpovede neumožňujú stanovenie diagnózy demencie alebo Alzheimerovej choroby. Môžu byť však zamyslením sa nad tým, či zmeny nie sú vážnejšieho charakteru a či nie je potrebné odborné vyšetrenie.
Ktorá odpoveď – áno, nie, neviem – najlepšie vyjadruje problémy s pamäťou u danej osoby? | ||
---|---|---|
1. Opakuje si stále niečo alebo pýta sa stále na to isté? | ||
2. Je viac zábudlivý/-á, má problémy s krátkodobou pamäťou? | ||
3. Potrebuje si robiť záznamy na pripomenutie vecí, ako sú domáce práce, nákupy, užívanie liekov? | ||
4. Zabúda na dohovorené stretnutia, rodinné udalosti, sviatky? | ||
5. Vyzerá smutný/-á, skleslo alebo je plačlivý/-á častejšie ako v minulosti? | ||
6. Začal/-a mať problémy s počítaním, používaním peňazí a kontrolou financií? | ||
7. Stratil/-a záujem o svoje obľúbené činnosti ako hobby, čítanie, návštevy kostola alebo iné sociálne aktivity? | ||
8. Začína potrebovať pomoc pri jedení, obliekaní, kúpaní, toalete? | ||
9. Začína byť podráždený/á, nepokojný/á, podozrievavý/á alebo začína vidieť či počuť nereálne veci a veriť im? | ||
10. Existujú obavy ohľadne jeho/jej schopnosti riadiť auto, napr. nebezpečenstvo zablúdenia alebo nebezpečná jazda, alebo prestal/-a riadiť auto? Ak nikdy neriadil/-a auto, odpovedzte „nie“. | ||
11. Má problémy pri vyjadrovaní sa s nájdením vhodných slov, s ukončením vety alebo pomenovaním vecí a ľudí? |
Spolu odpovedí „áno“: Viac ako päť odpovedí „áno“ môže znamenať prítomnosť porúch pamäti a je vhodné konzultovať tieto otázky s lekárom.