Slováci sú agresívni už aj na tomto netypickom mieste. Čo ich vie tak nahnevať?

Agresívny pacient pri výbere liekov na predpis odmietol predložiť preukaz poistenca a rozbil úderom presklenú tabuľu na táre, ktorá oddeľuje pacienta od lekárnika. Aj to sa stalo v slovenskej lekárni.

23.01.2024 11:00
zlosť, sklamanie, hnev, žena Foto:
Ľudia sú dnes nespokojní aj v lekárni.
debata (1)

Celkom 38 miliónov kontaktov medzi lekárnikom a pacientom. To je bilancia minulého roka, ktorá sa však nezaobišla bez incidentov. „Žiaľ, pozorujeme rastúci počet arogantného až agresívneho správania pacientov voči lekárnikom,“ zdôraznil Jaroslav Kypr, predseda Asociácie prevádzkovateľov sieťových lekární.

Jedným z dôvodov je nárast počtu ľudí, ktorí sa odmietajú preukázať dokladom totožnosti pri výbere lieku na lekársky predpis. Povinnosť identifikácie pacienta prostredníctvom preukazu totožnosti alebo preukazu poistenca pri výdaji na lekársky predpis vychádza priamo z legislatívy a pri jej nedodržaní hrozí lekárni sankcia vo výške 500 až 25 tisíc eur.

„Dôležitejšie než riziko sankcie je však riziko prípadného omylu pri výdaji, ktorý hrozí pri nesprávnom zadaní pacientom diktovaného rodného čísla, či riziko zneužitia týchto údajov,“ dopĺňa prezident Slovenskej lekárnickej komory Ondrej Sukeľ a zdôrazňuje, že zákon o liekoch jednoznačne hovorí, že pri výdaji lieku či zdravotníckej pomôcky uhrádzanej alebo čiastočne uhrádzanej na základe verejného zdravotného poistenia je pacient povinný na požiadanie predložiť preukaz poistenca, európsky preukaz zdravotného poistenia alebo občiansky preukaz.

Lekáreň nie je obchod

Lekárnik musí overiť zhodu údajov na lekárskom predpise s údajmi v preukaze poistenca aj preto, aby mal istotu, že liek vydá správnemu pacientovi. „Trochu to zjednoduším, ale lekáreň nie je obchod. Lekáreň je zdravotnícke zariadenie, kde platia jasné pravidlá, ktoré majú predovšetkým chrániť pacientov a ich zdravie,“ upozornil Ondrej Sukeľ.

V nedávnej minulosti zaznamenali okrem verbálnych útokov v jednej z lekární dokonca aj fyzický. Agresívny pacient pri výbere liekov na predpis odmietol predložiť preukaz poistenca a rozbil úderom „presklenú“ tabuľu na táre, ktorá oddeľuje pacienta od lekárnika.

„Apelujeme na ľudí, ktorí z rôznych dôvodov navštívia lekáreň, aby sa k zdravotníckym pracovníkom správali slušne a dôstojne. Cieľom ich práce a poslaním je pomoc a poradenstvo pacientom a požadovanie dokumentov, ako je preukaz poistenca či občiansky preukaz, nie je v žiadnom prípade nezmyselné či zbytočné,“ vraví predseda Asociácie prevádzkovateľov sieťových lekární na Slovensku Jaroslav Kypr.

70 miliónov receptov

V minulom roku prešlo rukami pracovníkov lekární a výdajní zdravotníckych pomôcok viac ako 70 miliónov lekárskych predpisov a poukazov, čo predstavuje mierny nárast v porovnaní s predchádzajúcim obdobím. Vyplýva to z údajov Národného centra zdravotníckych informácií, ktoré dlhodobo sleduje trendy vývoja v systéme.

Štvrtina lekárskych predpisov bola určená pre liečbu kardiovaskulárnych ochorení. Každý siedmy recept bol na liečbu ochorení centrálnej nervovej sústavy a takmer každý desiaty bol určený na liečbu ochorení tráviaceho traktu a metabolizmu. „Na základe údajov, ktoré máme k dispozícii, to predstavuje približne 108 miliónov balení liekov, pričom priemerne je na jednom lekárskom predpise jeden a pol balenia lieku,“ upozornil Jaroslav Kypr.

1 debata chyba
Viac na túto tému: #lieky #Lieky na predpis