"Déčkom" proti vírusovým ochoreniam

, 25.11.2018 06:00
jeseň, slnko, list, príroda
Keďže vitamín D v účinnej forme (cholekalciferol) má svoj „pôvod” v pokožke, kde sa vyrába prostredníctvom slnečného žiarenia, nemali by sme sa slnku vyhýbať, ale postupne sa mu vystavovať tak, aby sme sa nikdy nespálili! Autor:

V jesennom období zvykneme užívať vitamín C ako prevenciu proti prechladnutiu, chrípke či iným druhom vírusových ochorení, ktoré nás sužujú s nástupom chladnejšieho obdobia roka. V laickej verejnosti sa ešte stále veľmi málo vie o tom, že účinnou prevenciou pred vírusovými ochoreniami a dôležitým faktorom udržania dostatočnej imunity je vitamín D. Nielen "céčko", ale "déčko"!

Súčasný životný štýl v zmysle pobytu medzi štyrmi stenami vedie doslova k pandémii nedostatku vitamínu D. Vieme totiž, že „slnečný vitamín D“ je úzko prepojený s pobytom vonku, vytvára sa vo veľkej miere v koži po vystavení sa UV lúčom. Na tému pandémie nedostatku „déčka“ vyšla aj publikácia doc. MUDr. Kataríny Furkovej, CSc., a profesora Miroslava A. Šašinku s názvom „Slnečný vitamín“ a podtitulom „Pandémia nedostatku vitamínu D“. Obidvaja autori sú pediatri, na ktorých prednáškach vyrástla celá generácia ďalších detských a dorastových lekárov či nefrológov.

„Vírus chrípky sa medzi nami vyskytuje po celý rok. Prečo teda útočí najmä v zimnom období?“ pýtajú sa autori v knihe. „Práve v chladnom počasí, keď sú slnečné lúče najslabšie, dosahuje hladina vitamínu D v našom organizme svoje minimum.“ Odborníci pripomínajú, že na vzťah nedostatku vitamínu D a zvýšenej vnímavosti tela na infekcie sa upozorňuje aj v odbornej verejnosti už viacero rokov.

Podporuje tvorbu premožiteľov vírusov

Nové štúdie publikované v odborných časopisoch Nature Imunology a European Journal of Clinical Nutrition obrátili pozornosť odborníkov na úzke prepojenie buniek imunitného systému a vitamínu D3 – cholekalciferolu – ktorý sa vo veľkej miere vytvára v koži po vystavení sa slnečnému žiareniu. Priniesli súčasne nový pohľad aj na to, ako súvisí nedostatok vitamínu D v organizme a zvýšená vnímavosť tela na infekcie dýchacích ciest. Na základe týchto poznatkov autori dôsledne preskúmali liečebný potenciál vitamínu D3 ako cenného liečiva v prevencii vírusových infekcií.

Jeho účinok na vírusy v bunkových kultúrach v laboratórnych podmienkach sa spája so schopnosťou vitamínu D3 stimulovať tvorbu širokospektrálnych organických zlúčenín pôsobiacich proti mikroorganizmom. Tie sú hlavným premožiteľom vírusových patogénov. Zabraňujú tomu, aby imunitný systém uvoľňoval príliš veľa zápalových buniek do nakazeného respiračného ústrojenstva. Sú schopné priamo inaktivovať vírusy a zvyšovať smerovanie bielych krviniek, ktoré pohlcujú škodlivé látky (fagocytov), do miest, kde sa vírusy množia a spôsobujú poškodenie tkanív.

Pacienti so zníženou hladinou „déčka“ chorí a unavení

„Diskutuje sa najmä o tom, či je vitamín D rizikový faktor alebo marker ochorenia,“ vysvetľuje doc. Ing. Pavel Blažíček, odborný garant pre klinickú biochémiu z Bratislavy. „Inými slovami, či bolo skôr vajce, alebo sliepka. Inými slovami – spôsobuje ochorenie nízka hladina „déčka“ alebo, naopak, prítomnosť choroby v organizme znižuje hladinu D vitamínu v tele? Mimochodom, déčko nie je v skutočnosti vitamín. Je to steroidný hormón, to však nič nemení na jeho dôležitosti.“

Súvis medzi vitamínom D a imunitou dokázal aj výskum, ktorý viedla profesorka imunológie MUDr. Mária Šustrová, CSc., zo Slovenskej zdravotníckej univerzity. Spoločne so spolupracovníkmi vyšetrili 500 pacientov od detského až po dospelý vek. „Robili sme kompletné imunologické vyšetrenia a sledovali sme závislosť hladiny vitamínu D a počtu buniek imunitného systému,“ vysvetlila prof. Šustrová. „Dokázali sme, že pacienti so zníženou hladinou D vitamínu v krvi mali aj znížený počet buniek imunitného systému, boli častejšie chorí a unavení," povedala v minulosti pre Dobré zdravie.

Dennú dávku zo stravy nezískame

Podľa odborníkov nie je možné pokryť odporúčanú dennú dávku vitamínu D len zo stravy. Na dosiahnutie jeho optimálnej dennej hladiny by sme museli napríklad skonzumovať 33 vajec alebo 6 kg syra feta. Keďže vitamín D v účinnej forme (cholekalciferol) má svoj „pôvod” v pokožke, kde sa vyrába prostredníctvom slnečného žiarenia, nemali by sme sa slnku vyhýbať, ale postupne sa mu vystavovať tak, aby sme sa nikdy nespálili! Ľudské telo si vie vyrobiť až 10-tisíc IU (medzinárodných jednotiek) vitamínu D pri niekoľkohodinovom opaľovaní.

Hovorí sa o tom, že obyčajne stačí dva-, trikrát týždenne 10 – 15 minút slniť ruky, plecia a tvár bez opaľovacích krémov. Takéto slnenie sa nepovažuje za rizikové ani pre starnutie kože, ani pre vznik nádorových ochorení. Jestvujú však aj názory, že v našom miernom pásme je vlnová dĺžka UV-B lúčov počas neskorej jesene a zimy nedostatočná, slnko je prinízko a lúče dopadajú pod takým uhlom, že sa „déčko“ v koži netvorí. Dokázala to aj štúdia, ktorá sa realizovala na 162 mladých slovenských ženách. Napriek tomu, že sa vyšetrenia robili na jeseň, keď bol predpoklad, že úroveň vitamínu D by mala byť po lete dostatočná, zistil sa jeho nedostatok približne u 50 % žien. Počas jesenných a zimných mesiacov hovoríme o nutnosti pravidelne užívať déčko v doplnkoch výživy. Väčšina z nás ho totiž inak do organizmu nedostane.“

Koľko vitamínu D?

Oficiálna odporúčaná dávka vitamínu D pre dospelého človeka je 800 – 1 200 IU (medzinárodných jednotiek). Zástancovia užívania D vitamínu ako protichrípkovej prevencie dokonca ordinujú dávky od 2 000 IU vyššie. Predtým je však z krvi potrebné zistiť, či má, alebo nemá pacient deficit „déčka“. Ten je veľmi pravdepodobný, ak navyše trpí autoimunitnými ochoreniami ako psoriáza, zápal štítnej žľazy či skleróza multiplex. Nedostatkom sú ohrození aj ľudia s cystickou fibrózou, celiakiou, Crohnovou chorobou, chronickými obličkovými ochoreniami, pacienti pripútaní na posteľ, starší ľudia (najmä v domovoch dôchodcov), ktorí málo vychádzajú von, deti počas rastového „špurtu“, obézni ľudia (vtedy sa ukladá do zásob tuku a chýba bunkám) a podobne. Odporúčajú „déčko“ užívať vždy s nejakým výdatným jedlom, ktoré obsahuje zdravú formu tukov.

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

#vitamín D #vitamín C #nádcha #chrípka
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku
Ponuky zo Zľavy.Pravda.sk