Vyplýva to z prieskumu verejnej mienky pre občianske združenie Medicamentum, ktorý sa uskutočnil na vzorke 525 respondentov starších ako 18 rokov. Hlavný faktor, ktorý by účastníkov prieskumu presvedčil, aby takúto službu využili, je cena. Ak by bol dovoz zdarma, využívalo by ju 67 percent respondentov.
Ak by súčasťou takejto služby bolo poradenstvo farmaceuta na telefóne, to by bolo rozhodujúce pre 10 percent ľudí. Deväť percent opýtaných by zase presvedčilo, ak by mali garantovaný pôvod liekov a sedem percent bezpečnosť osobných údajov. Zvyšných osem percent opýtaných uviedlo, že lieky na predpis neužíva.
Ako hovorí Kristína Chabadová z občianskeho združenia Medicamentum, takýto systém roky funguje v niektorých krajinách Európskej únie. Na Slovensku túto službu zabezpečuje tretí sektor. „Z prieskumu vyplýva, že ide o veľmi žiadanú službu, ktorá napĺňa očakávania ľudí, najmä pokiaľ ide o bezpečnosť liekov a konzultáciu s farmaceutom,“ povedala Chabadová.
Čítajte viac Lieky horšej kvality? Odmietnuť, ak vám ich lekárnik ponúkne?Dôvody pre využitie služby
Prieskum sa tiež zaujímal o životné situácie, v ktorých by opýtaní siahli po takejto službe. Najčastejšou odpoveďou bol zlý zdravotný stav. Vyjadrilo sa tak 41 percent opýtaných. Nasledujú odpovede ako nedostupnosť liekov v lekárni skladom či nutnosť opakovanej návštevy lekárne. Vyjadrilo sa tak 38 percent respondentov. Riziko nákazy v lekárňach uviedlo sedem percent ľudí.
Niečo viac ako polovica respondentov navštevuje lekáreň maximálne raz do mesiaca. Ďalších 38 percent tak robí dva až trikrát za mesiac a zvyšných desať percent ešte častejšie.