Súvislosť medzi dlhým cestovaním a trombózou je známa viac ako 50 rokov. V tom období bola opísaná trombóza u 54-ročného lekára po 14-hodinovom lete. Názov „syndróm ekonomickej triedy“ vznikol koncom 70. rokov a vyjadruje fakt, že hlavným rizikovým faktorom je dlhé sedenie v nepohodlnej, stiesnenej polohe pri cestovaní v lacnejšej časti lietadla, kde nie je toľko miesta na nohy. To však neznamená, že trombózu nemožno dostať aj v biznis triede, v autobuse alebo v aute. Raritou nie sú ani prípady cestovateľskej trombózy u pilotov, prípadne profesionálnych šoférov.
Zrazenina v žile alebo v tepne, rozdiel je v príznakoch
Trombóza je vytvorenie krvnej zrazeniny vnútri žily (žilová trombóza) alebo tepny (tepnová trombóza). Takáto zrazenina čiastočne alebo úplne upcháva prietok krvi v cieve a ak sa celá alebo časť z nej odtrhne a krvný prúd ju unáša do inej cievy v dôležitom orgáne, následky môžu byť zničujúce. Ak sa to stane v cieve dodávajúcej krv do pľúc, hovoríme o pľúcnej embólii, ktorá môže byť smrteľná.
Príznaky žilovej trombózy
- nepríjemný tlak, tŕpnutie a sčervenanie v oblasti dolných končatín – najčastejšie len v jednej z nich
- opuchy okolo členkov (pri zatlačení prstom na koži ostane jamka), boľavé lýtko pri otočení špičky ku kolenu
- tmavšie červená, napätá a lesklá koža
- vyššia teplota jednej končatiny, zrýchlený tep srdca, niekedy teplota, nevoľnosť
- len výnimočne si ochorenie vyberá ruku
Pri žilovej trombóze v dolnej končatine je varovným signálom boľavé lýtko, najčastejšie len na jednej nohe, nepríjemný tlak, tŕpnutie, sčervenanie a takisto opuch. Uzavretie tepny sprevádzajú búrlivejšie príznaky, veľká bolesť, končatina ochladne, ale neopúcha. Pľúcna embólia sa prejavuje dýchavičnosťou, bolesťou na hrudníku a zrýchlenou činnosťou srdca. Niektorí ľudia dokonca vykašliavajú krv.
Čítajte viac Ísť ku všeobecnému lekárovi, angiológovi či cievnemu chirurgovi?Cestovateľská trombóza
Najväčším rizikovým faktorom cestovateľskej trombózy je práve nedostatok pohybu. Nebezpečné sú mnohohodinové cesty, počas ktorých ľudia sedia s ohnutými nohami bez pohnutia. Transportu krvi z nôh smerom nahor pomáhajú viaceré mechanizmy, z ktorých najvýznamnejšia a najúčinnejšia je tzv. svalovo-žilová pumpa. Do pumpovania krvi smerom nahor sa teda usilovne zapájajú aj svaly, predovšetkým lýtkové.
Pri prirodzenom pohybe sa svaly v pravidelných intervaloch sťahujú a stláčajú žily, čím krv vytláčajú hore. Ak však dlho sedíme, tok krvi sa spomaľuje, krv sa hromadí pod vplyvom gravitácie na relatívne malom priestore v cievach nôh a tým sa zvyšuje pravdepodobnosť jej zrazenia. Výrazným spôsobom k tomu prispieva aj dehydratácia. Cestujúci pijú málo tekutín, aby nemuseli stále odbiehať na záchod. V lietadle je táto situácia ešte vypuklejšia. Počas letu vám letuška prinesie obyčajne malý, maximálne 150 ml pohárik tekutiny.
Žilová trombóza je vytvorenie krvnej zrazeniny v žile, najčastejšie v nohe, ktorá čiastočne alebo úplne upcháva prietok krvi. Môže zasiahnuť takmer všetky žily, ale najčastejšie hlboké v lýtkach. Zriedkavejšie si za cieľ vyberá žily v horných končatinách.
Tepnová trombóza znamená upchatie tepny a riziko nedokysličenia dôležitých orgánov, ako je srdce či mozog. Pri upchatí tepny v končatine hrozí dokonca amputácia, pretože do nej prestane prúdiť okysličená krv. Vzniku trombózy v tepne napomáha ateroskleróza, pretože aterosklerotické pláty zužujú artérie.
Mnohí pasažieri pijú alkohol, kávu a čierny čaj, ktoré odvodňujú. V lietadlách je navyše výrazne znížená vlhkosť vzduchu. Svoju úlohu zohráva aj to, že počas letu sa tlak v kabíne lietadla rovná tlaku v nadmorskej výške 1 800–2 400 metrov. To aktivuje systém tela zodpovedný za zrážanie krvi. Dnes sa ako cestovná trombóza označuje vznik hlbokej žilovej trombózy alebo pľúcnej embólie pri cestovaní v sede viac ako päť hodín, ak chorý nemal pred cestou žiadne prejavy tohto ochorenia a choroba sa prejavila do jedného mesiaca po skončení cesty.
Tekutiny, cvičenie a kompresívne podkolienky
Niektoré letecké spoločnosti lietajúce na dlhých trasách upozorňujú prostredníctvom videonahrávok svojich cestujúcich na to, aby počas letu pohybovali končatinami – minimálne krúžili chodidlami a krčili a napínali špičky. V pravidelných intervaloch je potrebné sa na chvíľu postaviť, poprechádzať alebo sa aspoň v stoji, držiac sa za sedadlo, stavať striedavo na špičky a päty. Dôležité je, aby pracovali lýtkové svaly.
Takisto sa počas dlhých ciest odporúča nosiť sťahujúce podkolienky aj ľuďom, ktorí s krvnou zrazeninou problém ešte nemali. Stačí najnižšia kompresívna trieda. Kompresia znamená tlak. Sťahovacia podkolienka či pančucha teda primerane pevne objímu nohu, vytvoria tlak na rozšírené žily a zúžia tak ich prierez. Vďaka tomu sa môžu žilové chlopne lepšie uzatvárať a zvýši sa rýchlosť prúdenia žilovej krvi.
O cvičení a kompresívnych pančuchách či podkolienkach sa vo všeobecnosti málo hovorí. Každý si radšej pýta tabletku. Samozrejme, preventívne je možné užiť v rámci „riedenia krvi“ aj acylpyrín či aspirín, čiže kyselinu acetylsalicylovú. Má to však význam najmä pri predchádzaní infarktu. V tepnách sa totiž tvoria zrazeniny bohaté na krvné doštičky, tu má užívanie kyseliny acetylsalicylovej zmysel a účinok. Krvné zhluky v žilách, naopak, obsahujú len veľmi málo krvných doštičiek. "Ak človek nemá kŕčovú žilu v oblasti stehna, stačia mu kompresívne podkolienky.
Ak je už pacientom angiologickej ambulancie, vie, aké kompresívne pomôcky potrebuje, pretože lekár mu ich predpíše," povedala v minulosti prof. Viera Štvrtinová, známa angiologička. Trojica opatrení v podobe cvičenia, kompresívnych podkolienok a prijímania dostatku tekutín je najlepšou prevenciou cestovateľskej trombózy. Okrem toho sa treba počas cestovania vyhýbať pitiu alkoholu, užívaniu diuretík (odvodňujúcich liekov) a takisto liekov navodzujúcich spánok (hypnotiká). Alkohol sa neodporúča nielen pre jeho odvodňujúci účinok, ale aj z dôvodu, že človek omámený alkoholom alebo hypnotikami môže tuho zaspať a ostáva tak na dlhší čas nehybne v jednej polohe.
Kto je v riziku cestovateľskej trombózy?
Riziko trombózy vo všeobecnosti stúpa s vekom. Už u človeka staršieho ako 40 rokov, najmä ak je fajčiarom a má kŕčové žily, sa významne znásobujú rizikové faktory. Pozor by si mali dať aj ženy s kŕčovými žilami užívajúce hormonálnu antikoncepciu, známe nebezpečenstvo hrozí aj užívateľkám hormonálnych kontraceptív v kombinácii s fajčením. Cvičeniu v priebehu dlhých ciest by sa mali venovať aj tehotné ženy (tehotenské kompresívne pančuchy im môže predpísať gynekológ), pacienti s postihnutím srdca, ciev, s poruchou zrážanlivosti krvi, nadváhou, pri pokročilej cukrovke, pacienti po operáciách a poraneniach.
Čítajte viac Máte kŕčové žily? Prekonali ste trombózu? Prečo je dôležitá kompresívna liečbaĽudia so zvýšeným rizikom trombózy by mali pri odbavovacom pulte leteckej spoločnosti žiadať o miesto pri uličke (anglicky „aisle“, čítaj „ájl“). Do uličky je možné končatiny lepšie vystrieť, navyše časté vstávanie nebude obťažovať spolucestujúcich. Dobrou alternatívou sú aj sedadlá pri núdzovom východe. Niektorí pacienti so závažnými problémami potrebujú dokonca pred odletom injekciu nízkomolekulárneho heparínu. Nízkomolekulárny heparín môže predpísať len špecialista na základe individuálneho zváženia. Pacient si špeciálne upravenú jednorazovú injekciu aplikuje sám do kožnej riasy dve hodiny pred odletom. Druhú zas v rovnakom čase pred cestou naspäť. Určite to nespôsobí vykrvácanie na dovolenke, pretože preventívna dávka je iná ako pri liečbe trombózy.
Kedy hrozí riziko vzniku cestovnej trombózy
- pri ceste dlhšej ako 5 hodín
- nedostatočné zavodnenie organizmu pred letom a počas neho (dehydratácia)
- konzumácia ťažko stráviteľného jedla pred cestou a počas nej
- stres a nedostatok spánku pred cestou (tuhý spánok zníži potrebnú fyzickú aktivitu)
- atmosférické vplyvy (zníženie tlaku pred búrkou v prípade ľudí citlivých na počasie)
- vek nad 50 rokov, chronické ochorenia, operácie alebo úrazy pred cestou
- užívanie hormonálnej antikoncepcie a iných liečiv zvyšujúcich zrážanlivosť krvi
- obezita, fajčenie, kŕčové žily, poruchy zrážanlivosti krvi, cievne a onkologické ochorenia
Tri rizikové skupiny cestujúcich
- Nižšie riziko platí pre každého cestujúceho, ktorý musí pri cestovaní sedieť viac ako 5 hodín v nepohodlnej, stiesnenej, zúženej polohe.
- Stredné (zvýšené) riziko: vzniká pri najmenej dvoch z uvedených faktorov: vek nad 40 rokov, obezita, metabolický syndróm, užívanie hormonálnej antikoncepcie, gravidita, srdcové zlyhávanie, chronická žilová choroba dolných končatín ľahšieho stupňa.
- Vysoké riziko je u osôb so známou tromboembóliou, pri poruchách zrážania krvi, u osôb po náhlej cievnej mozgovej príhode, po infarkte, u pacientov so zlyhávaním srdca, s fibriláciou predsiení (porucha rytmu srdca), pri zhubných ochoreniach, u osôb po chirurgických zákrokoch s vysokým rizikom trombózy, po traumách so sadrovou či inou fixáciou, pri chronickej žilovej chorobe dolných končatín vyššieho stupňa atď.